Opknapbeurt binnenstad Groningen valt duurder uit: wordt het schrapen of schrappen?

Gemeenteraadsleden maken zich zorgen over de herinrichting van de binnenstad van Groningen omdat veel projecten duurder uitpakken dan gedacht. Ze willen voorkomen dat een deel van de vijftig geplande projecten, zoals nieuwe bestrating in de Oude Ebbingestraat, wordt geschrapt. Foto: Duncan Wijting

De ‘grote beurt’ waarmee Groningen haar binnenstad weer voor lange tijd up-to-date maakt, pakt duurder uit dan gedacht. Wat nu?

Raadsleden beginnen zich zorgen te maken over de toenemende kosten van de herinrichting. Uitvoering van alle 50 projecten is begroot op 62 miljoen euro. Maar de projecten die nu al zijn gerealiseerd of aanbesteed, vallen duurder uit.

Van de plannen voor de Grote Markt, die nog niet zo ver zijn, is ook al duidelijk dat ze niet binnen de begroting passen. Het nieuwe plein bij de A-toren (bijna klaar) kost meer dan gedacht. Er komen ook nieuwe plannen bij. Zo denkt André Huitenga (Stadspartij) aan zitjes op pontons op het water en terrassen op boten.

’Geen delen overslaan’

Een meerderheid van de gemeenteraad wil zoveel mogelijk parkeerplaatsen langs de Diepenring inruilen voor groen en zitjes. Het verlossen van de historische ‘grachtengordel’ van geparkeerde auto’s (veel parkeerders willen hun plekje overigens niet kwijt...), valt volgens Tom Rustebiel (D66) perfect samen met de roep om meer groen en verblijfsruimte.

Toch staat de handtekening van CDA-raadslid Herman Pieter Ubbens daar voorlopig nog niet onder. En dat komt niet alleen uit bezorgdheid over een gebrek aan parkeerplaatsen.

,,De uitvoering van de Binnenstadsvisie baart ons zorgen vanwege de meerkosten. We moeten eerder weten wat er speelt en bij toekomstige overschrijdingen vooraf per deelproject bezuinigen’’, aldus Ubbens. ,,Dan wordt het misschien een tandje minder mooi, maar kunnen we uiteindelijk wel het hele centrum verbouwen. Je moet geen delen van de binnenstad overslaan.’’

loading  

Inflatie vergeten

Ubbens wordt deels op zijn wenken bediend. Er wordt nu 400.000 euro bezuinigd op de plannen voor de Kattenbrug en omgeving. De trap van de Steentilbrug naar de verlaagde kade aan het water vervalt (de geplande hellingbaan blijft). De aannemer met de hoogste bieding won de aanbesteding, die 800.000 euro hoger uitpakte dan geraamd.

De brug is onderdeel van de nieuwe busroute langs de Stadsschouwburg waar de bussen van de Grote Markt naartoe verhuizen. De verhuizing kost in totaal 2,6 miljoen euro meer dan gedacht. Dat zit in anti-trillingsmaatregelen en -net als bij andere tegenvallers- onderschatting van de kosten van (plan)voorbereiding en begeleiding. Ook is de inflatie vergeten en hield de gemeente geen rekening met bezwaarprocedures.

Wesley Pechler (Partij voor de Dieren) wordt daar niet vrolijk van. ,,Het is slordig. Groningen weet toch waar je tegenaan kunt lopen.’’ Voor de SP valt over meer geld voor de binnenstad niet te praten, zegt Wim Koks. ,,Wij vinden dit soort investeringen ongepast voor een stad in de top-3 van armste steden.’’ Bij tekorten is het volgens hem aan de raad om keuzes te maken.

Bij andere partijen is de bezorgdheid minder groot. ,,Er zijn best wel kritische vragen te stellen, maar wij staan er positief in’’, zegt Rik van Niejenhuis (PvdA). Simon van der Pol (VVD): ,,We willen alle projecten afronden. Bij overschrijdingen willen we versoberingen per project. Niks schrappen.’’

Wethouder Roeland van der Schaaf: Groningen heeft verloedering voorkomen

Bij de Westerhaven en omgeving was ook 2,5 miljoen euro te veel begroot. In dit deel van de binnenstad (inclusief Brugstraat en A-straat) begon de herinrichting vanaf 2017. Er komen nu meerkosten voor het alsnog aanbrengen van geluid- en trillingswerende maatregelen langs busroutes. B en W hebben besloten om de Westersingel alsnog te versmallen (om het oversteken gemakkelijker te maken) en nieuwe geleidelijnen aan te brengen. Ze vallen niet voldoende op. Pechler: ,,Die zijn puur om esthetische redenen in dezelfde kleur gemaakt als de rest van de bestrating, terwijl blinden en slechtzienden adviseerden om dat anders te doen.’’

Wethouder Roeland van der Schaaf (PvdA) erkent dat zaken anders zijn ingeschat dan later bleek en noemt keuzes maken, temporiseren en faseren onvermijdelijk. ,,Maar laten we niet vergeten dat Groningen door consequent investeren in de binnenstad verloedering heeft voorkomen. Daar gaan we mee door. Juist nu we aan economisch herstel moeten werken, is het van groot belang dat de overheid beloftes waarmaakt.’’

menu