Dranghekken bij Mediamarkt op Black Friday. Weggelachen stuntverkoop uitgegroeid tot de derde winkelpiek in het najaar

Met name de elektronicasector groeide door het vele thuiswerken en thuis zijn. Foto: Peter Wassing

Al wekenlang worden we doodgeknuppeld met reclame over Black Friday. De uit Amerika overgewaaide ‘koopjesdag’ duurt dit jaar - met dank aan corona - tot het eind van de maand.

Bij de vestigingen van de Mediamarkt in Assen, Emmen en Groningen zijn ze er al op voorbereid. Voor de zaken zijn dranghekken aangebracht om de klantenstromen in goede banen te leiden. Bij Ikea is dat niet nodig, want bij het filiaal in Groningen staan die al sinds de heropening na de tijdelijke coronasluiting in maart.

Niet alleen Ikea en de Mediamarkt doen opzichtig mee aan Black Friday. Ook andere middenstanders in de noordelijke koopstraten proberen een graantje mee te pikken van de uitverkoop. Volgens Eric Bos van Groningen City Club werd een paar jaar geleden nog wat ‘lacherig’ gedaan over de uit Amerika overgewaaide stuntverkoop, ‘maar wordt het steeds serieuzer genomen’. ,,Het is met sint en kerst de derde winkelpiek in het najaar.’’

Emmen Vlinderstad

Ook in Emmen wordt Black Friday steeds belangrijker, zegt Laurens Meijer, centrummanager Emmen Vlinderstad. Hij schat dat ‘zeker 40 procent’ van de detailhandelszaken in het centrum van Emmen meedoet. ,,En misschien wel meer. De laatste jaren is het flink toegenomen.’’

Door het omzetverlies in dit coronajaar is Black Friday van extra belang voor de detailhandel. Bos: ,,Ik zou liegen als het niet zo was. In de binnenstad is het aantal bezoekers flink teruggelopen. Veel ondernemers hunkeren naar extra omzet, dus zo’n actie is van groot belang.’’

Gezellig funshoppen

De te verwachten koopjesrun staat wel op gespannen voet met het corona-advies van het kabinet om alleen de deur uit te gaan voor de noodzakelijke boodschappen. Gezellig funshoppen is uit den boze. Bos erkent het probleem. ,,Wij hebben de winkeliers op het hart gedrukt zich aan de afstandsregels te houden en een maximum aantal klanten per vierkante meter binnen te laten. Ook hebben wij erop aangedrongen Black Friday te verspreiden over meerdere dagen.’’

Dat is ook gebeurd in Emmen. Veel zaken komen net als elders nu al met kortingen op de proppen. ,,Black Friday is Black Week geworden’’, vertelt Meijer.

‘Zoveel mogelijk online’

Bos zegt vooraf overleg te hebben gehad met de Veiligheidsregio Groningen. Dat wordt beaamd door woordvoerder Hans Coenraads, die de gebruikelijke coronamaatregelen nog weer even opsomt. ,,Ook hebben wij de winkeliers via Groningen City Club geadviseerd zo veel mogelijk online te verkopen.’’

Mediamarkt Nederland verwacht de komende periode een groei van 40 procent van online bestellingen. Via de mail laat het bedrijf weten dat de veiligheid van klanten en medewerkers de ‘hoogste prioriteit’ heeft.

Extra koopvolk

Er worden vrijdag in het Noorden geen extra veiligheidsmaatregelen getroffen in de winkelstraten. Zoals altijd zijn de winkeliers zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van hun klandizie, benadrukt Coenraads. ,,Er zijn wel toezichthouders en handhavers op straat, maar niet meer dan tijdens normale drukte.’’

In Emmen is genoeg ruimte voor extra koopvolk, verzekert Meijer. ,,De straten zullen niet overvol worden. Sommige zaken zullen een extra persoon bij de deur zetten of dranghekken plaatsen, zoals de Mediamarkt.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen