Bowie bezorgt Groningen bakken met geld

De 200.000 bezoekers van de expositie David Bowie Is hebben de Groninger economie een enorme impuls gegeven.

Goed boeren

Omdat Bowie-fans van heinde en verre naar Groningen trekken, boert menig stadse ondernemer de laatste maanden goed. Want het Groninger Museum, dat Bowie morgen voor het laatst aan het publiek toont, is niet de enige plek waar de ‘pelgrims’ hun geld spenderen. Ook horecagelegenheden, winkels en toeristische trekpleisters varen wel bij de enorme toestroom van buitenaf.

Volgens Marketing Groningen zijn er in de Bowie-periode van december tot en met maart, 23.000 bezoekers meer naar de VVV-winkel op de Grote Markt gekomen dan in dezelfde periode vorig jaar.

Bedrijfsleider Sil Doeksen van De Drie Gezusters herkent dat. „Sinds de populariteit van de tentoonstelling is ook hier het aantal gasten toegenomen. Vooral in ons hotel merk je dat. Dat heeft een toename van zo’n 30 procent door al die toeristen”, zegt Doeksen. Volgens hem profiteren ook andere hotels van het groeiende aantal bezoekers. „Online zie je dat de bezettingsgraad in deze gehele branche enorm stijgt. Los van dat het toerisme sowieso al toeneemt, is deze verandering zeker aan de Bowie-expositie toe te schrijven”, verzekert hij.

Hapje eten

Na een bezoek aan het museum willen velen ook graag een hapje eten. Simone van Grand Café Groningen weet daar alles van. „Met name rond lunchtijd hebben we het vele malen drukker”, overstemt ze het cappuccino-apparaat. „Normaal gesproken hebben we hier één iemand aan het werk en een ander die op stand-by staat. Door de drukte lopen er nu standaard twee personeelsleden rond.”

VVV

Om te weten wat er naast de expositie nog meer te beleven is in Groningen, melden vele bezoekers zich in het VVV-kantoor. De bezoekerscijfers zijn er omhoog geschoten. „We tellen maar liefst 36 procent meer bezoekers ten opzichte van vorig jaar”, zegt Wouter Steenhuisen van Marketing Groningen. Hij voegt eraan toe dat 21 procent meer mensen de Martinitoren hebben beklommen en dat hun site 50 procent vaker is bekeken, sinds ‘Bowie-mania’. „Voor velen is Bowie de aanleiding om Groningen voor het eerst te bezoeken”, zegt Steenhuisen. „En dat is erg mooi, want het blijkt dat zij door deze kennismaking de stad erg zijn gaan waarderen. Dit vergroot de kans op een volgend bezoek en dat is geweldig voor Groningen.”

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.