Siebe Kuipers en Willemien Onrust van Hunzetrans en Peter Bokschoten van Sleepdienst Bokschoten (v.l.n.r.) op hun schepen in de Deense Haven aan de Bornholmstraat in Groningen.

Brandbrief nautische bedrijven: Blijft er nog wel plek voor ons in Groningen?

Siebe Kuipers en Willemien Onrust van Hunzetrans en Peter Bokschoten van Sleepdienst Bokschoten (v.l.n.r.) op hun schepen in de Deense Haven aan de Bornholmstraat in Groningen. Foto: DvhN

Schippers en bedrijven die voor hun werk op het water moeten zijn, vragen zich af of er in de stad Groningen genoeg bruikbaar vaarwater en kademuren overblijven, nu de woningbouw oprukt richting Scandinavische havens.

In een brief aan de gemeenteraad en B en W van Groningen spreken de ondernemers hun bezorgdheid uit over de dreigende teloorgang van faciliteiten voor de beroepsvaart.

Ze wijzen erop dat er al heel wat openbare laad- en losplaatsen zijn verdwenen en er eigenlijk alleen nog maar kaderuimte is bij Havenbedrijf Ritsema in de Hunzehaven. Die laad- en loskade, van het voormalige gemeentelijk havenbedrijf, ligt vaak vol.

,,Dan moeten we op elkaar wachten tot er weer plek is’’, zegt Willemien Onrust van Hunzetrans. Directe aanleiding voor de brandbrief zijn de woningbouwplannen voor de nieuwe wijk Stadshavens, waarover onlangs een informatiekrant verscheen.

Geen plek meer

,,Voor dat plan moet Ritsema weg. En dan blijft er dus helemaal geen plek meer voor ons over’’, zegt Onrust. Ze is teleurgesteld dat er geen gesprek met ondernemers is geweest en bang dat er geen rekening met de sector wordt gehouden, terwijl rijk en provincie miljoenen steken in het verbeteren van vaarwegen.

Volgens Onrust vergt het onderhoud van al het water in en rond de stad veel werk en levert dat dus ook veel bedrijvigheid op. ,,Voor het baggeren, vernieuwen, ouderhouden en repareren van kanalen, bruggen, sluizen, kades, steigers en damwanden zijn pontons, beunbakken, kraanschepen en sleepboten nodig. Een robuust vaarwegennet met voldoende laad-, los- en overslagmogelijkheden is niet alleen voor Groningen, maar voor het hele Noorden van belang.’’

Sleepboten

Haar bedrijf in de Deense haven is een van de duw- en sleepbootbedrijven in de stad. Met hun schepen helpen ze aannemers, assisteren ze de scheepsbouw in het Winschoterdiep bij tewaterlatingen en komen ze in actie bij aanvaringen, motorstoringen en lekkages. Ze brengen ook woonschepen en woonarken van en naar de verschillende werven en dokken, verderop in de Zweedse en Finse Haven.

Die twee havens hebben (nog) geen andere bestemming gekregen, maar het maritieme bedrijfsleven daar ondertekent de brief alvast ook, in de wetenschap dat de woningbouw steeds verder oprukt. Scheepswerven, maar ook machinefabriek Rusthoven die bruggen bouwt en repareert, vrezen dat ze met de rug tegen de muur staan: er is geen andere ruimte aan het water meer in Groningen. In de brief schrijven ze eventueel graag mee te denken over een nieuwe uitvalsbasis.

Steun van bedrijven en beroepsorganisatie

Bedrijvenvereniging Groningen Zuid-Oost en Koninklijke Schuttevaer, de beroepsorganisatie van de binnenscheepvaart, steunen de nautische ondernemers. De drie (insteek)havens langs het Winschoterdiep en de Hunzehaven aan het Eemskanaal zijn in de jaren 60 aangelegd toen de Oosterhaven te onhandig bleek voor de toen nog grote beroepsvaart. Groningen kreeg hier ook een containerhaven die later naar Westerbroek verhuisde.

Dat zien de sleepdiensten vanwege hun specifieke functie niet zitten. ,,Met de auto ben je daar zo, maar voor ons is het toch drie kwartier varen. In die tijd kunnen we vanuit de stad alle kanten uit. Bovendien zitten we hier op een perfecte plek naast de grote vaarweg Lemmer–Delfzijl, waar de bruggen dag en nacht worden bediend’’, aldus Onrust.

Ze wijst erop dat Groningen al eeuwen een knooppunt van vaarwegen is met het Noord-Willemskanaal, Hoendiep, Reitdiep, Van Starkenborghkanaal, Boterdiep, Eemskanaal en Winschoterdiep, maar weinig oog voor de scheepvaart meer lijkt te hebben.

,,Andere belangen gaan voor. Dat is een keuze, maar inmiddels zijn alle ligplaatsen voor de reguliere binnenvaart verdwenen. Voor vrachtschepen naar Assen zijn er vanaf de Berlagebrug geen wachtvoorzieningen meer en in de insteekhaven bij de Praxis aan het Eemskanaal, tegenover Ritsema, ligt een asielboot. Dat was de laatste plek waar aannemers hun pontons nog konden laden en lossen. Ze moeten dat nu bij de kade van Ritsema doen.’’

menu