Bus en gratis fiets moeten Eemshaven als werkplek aantrekkelijker maken

Eric-Jan Vaes (links) en Koos Meijer bij de bushalte Eemshaven met de huurfiets. Foto: Jan Willem van Vliet

Werknemers die met het openbaar vervoer naar de Eemshaven reizen, kunnen het laatste stukje naar hun werk fietsen. Bij drie haltes staan exemplaren die ze gratis kunnen gebruiken.

,,We willen het vervoer voor werknemers, studenten en scholieren naar de Eemshaven aantrekkelijker maken’’, zegt Hans Vooges van het OV-bureau Groningen Drenthe. ,,Meerdere mensen komen niet met de bus omdat ze dan soms nog 2 kilometer naar hun werk moeten lopen. Dat vinden ze te ver.’’

Fiets gaat met een app van het slot

Bij drie bushaltes komen fietsen te staan die werknemers gratis kunnen gebruiken. Bij de Emmahaven (kantorencomplex Nijlicht), de Energiecentrale en het treinstation. Met een app zijn ze van het slot te halen. Wie hem eind van de middag terugzet, betaalt niets. Wordt de fiets niet teruggebracht, dan wordt 2,50 euro per 24 uur in rekening gebracht.

Vooges: ,,We gaan bijhouden hoe vaak en wanneer de fietsen worden geleend. Op basis daarvan kunnen we bij een halte meer of minder fietsen neerzetten.’’

Rechtstreekse bus in ochtend- en avondspits

Sinds begin dit jaar rijdt in de ochtend- en avondspits een rechtstreekse bus (lijn 160) van Hoofdstation Groningen naar de Eemshaven. Met de fietsen erbij moet het de Eemshaven als werkplek aantrekkelijker maken.

,,De Eemshaven is toch een uithoek’’, zegt Eric-Jan Vaes, werknemer bij energiecentrale RWE. Door buslijn 160 en de gratis fietsen wordt het stukken beter, zegt hij. ,,Wij hebben thuis één auto. Als mijn vrouw hem gebruikt, kan ik met de bus naar het werk. Je gaat zitten, zet een muziekje op, neemt je agenda door of leest wat, en bent een halfuur later later op je werk. Net zo snel als met de auto. Een relaxt begin van je dag.’’

‘Als je mensen uit de Randstad wilt aantrekken, heb je nu wat te bieden’

Ook vindt hij de busverbinding voor stagiaires van belang. ,,Die hebben vaak geen rijbewijs en dat geldt soms ook voor mensen uit de Randstad. Die zijn gewend met het OV te reizen. Als je ze wilt aantrekken, heb je nu wat te bieden.’’ Zelf loopt hij in 7 minuten van de bushalte naar zijn werk. ,,Dat is goed te doen. Maar als er nog een fiets staat, ga ik hem vast gebruiken.’’

Het deelfietsenproject is een initiatief van het OV-bureau, Groningen Seaports, de samenwerkende bedrijven Eemshaven (SBE), fietsenverhuur PDED en gemeente Het Hogeland.

menu