Bussen over 'Retrobridge' Groningen: dreunen en schade

De nieuwe ‘Retrobridge’ voor bussen over de Paterswoldseweg in Groningen veroorzaakt schade aan huizen en dreunen Dat stellen bewoners. Onderzoek staaft dat beeld deels.

Doffe dreunen

,,Alsof het onweert’’, zegt Audrey Wijnberg die uitkijkt op het begin van de brug. De Retrobridge werd 2 maanden geleden geplaatst en zorgt ervoor dat bussen veel sneller vanaf Hoogkerk naar het Hoofdstation kunnen. Hij blijft in ieder geval 3 tot 5 jaar staan en verdwijnt als een nieuwe bustunnel is aangelegd.

Als de bussen de spleet tussen het asfalt en de brug passeren is een doffe dreun te horen die doorklinkt in de stalen constructie. ,,Honderden keren per dag’’, verzucht Wijnberg. Onlangs hing haar voordeur scheef in het kozijn. Ze is er zeker van dat het een gevolg is van de trillingen.

Een paar huizen verderop woont Johan van der Veen. ,,Ik woon hier sinds 2000. Nooit was er iets aan de hand. Nu zijn er stenen bij mijn voordeur verzakt en in het balkon van mijn buren zit een scheur.’’

Metingen

De bewoners trokken aan de bel bij de gemeente Groningen en bouwbedrijf Hegeman uit Nijverdal dat de brug plaatste. Wethouder Paul de Rook kwam kijken en besloot metingen te laten verrichten. Bij drie woningen is dat gebeurd. Wijnberg: ,,Bij een van de drie huizen is trilling waargenomen. Het aantal decibellen had overal uitschieters.’’

De bewoners willen dat er snel wat gedaan wordt. Een woordvoerder van wethouder De Rook zegt dat er veel aandacht voor is. ,,Na de zomer wordt weer bekeken hoe het ervoor staat en in overleg met de provincie en ProRail kijken we wat een oplossing kan zijn.’’ Volgens de gemeente wordt de overlast mogelijk minder, omdat de brugdelen nog op elkaar in moeten lopen.

Snelheid

De bewoners willen snelheid. Ze vrezen dat de waarde van hun woningen daalt en er meer schade ontstaat. Wijnberg: ,,En hoe lang blijft die brug? Ze zeggen nu 3,5 jaar, maar zulke grote projecten lopen vaak vertraging op.’’

De oplossing is volgens de buurt niet zo ingewikkeld. Het zou al een hele hoop schelen als de bussen de overgang langzamer passeren. Vlak voor de overgang zit een bushalte. En inderdaad, bussen die daar vandaan komen en dus niet op volle snelheid zijn veroorzaken nauwelijks een dreun. Wijnberg: ,,Misschien een 30 kilometerzone van de brug maken’’, zegt Wijnberg.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.