De Friesenbrücke.

CDA en ChristenUnie vinden staatssecretaris Van Veldhoven te laks: 'Kabinet, kom in de benen voor Friesenbrücke'

De Friesenbrücke. Foto: Huisman Media

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) maakt te weinig werk van grensoverschrijdend spoor en oefent onvoldoende druk uit op de Duitse collega’s in Berlijn.

Dat vinden het CDA en de ChristenUnie in de Tweede Kamer. Het kabinet moet alerter zijn en in Duitsland veel meer aandringen op herstel van de Friesenbrücke vlak over de grens bij Weener. Dat is nodig voor de Wunderline, de snelle spoorverbinding tussen Groningen en Bremen.

Grensverkeer ondergeschoven kindje

Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch (CDA) vindt dat het kabinet te veel gericht is op verbetering van het spoor in de Randstad. ,,Het is amper bezig met verbeterde treinverbindingen in de zeven grensprovincies met Duitsland en België.’’ Het kabinet moet er alles aan doen om verdere vertraging van de Friesenbrücke, waarover in Duitsland veel discussie ontstaat, te voorkomen. Volgens Amhaouch is de afstandelijke houding symptomatisch voor de gebrekkige manier waarop het kabinet naar de regio kijkt. ,,Al twee jaar vraag ik om een internationale spoortop met Duitsland en België. Kom met een spooragenda voor de grensstreek. Dan weten we ook als Tweede Kamer waar we werk van kunnen maken.’’

CU-Kamerlid Stieneke van der Graaf wil meer aandacht voor de knelpunten in het grensverkeer. ,,Ga met de Duitsers om tafel en voer de druk op. Onder het bevorderen van grensverkeer ligt met Duitsland een verdrag. Dat hielp om de Wunderline te versnellen. We mogen niet weer in de vertraagde stand komen. De enige manier om daaruit te komen, is politiek druk zetten en afspraken maken. Kabinet kom in de benen.”

Al zoveel varianten op tafel gelegen

Amhaouch vindt de staatssecretaris te laks. ,,Als beide landen doorpakken, kun je veel beter meer Europees geld aanboren. Wij vinden dat het de gesprekken met Duitsland over een snelle trein naar Aken, maar ook richting Berlijn via Hengelo en het verbeteren van de Betuweroute steviger gevoerd moeten worden.’’ CDA en CU vinden dat er genoeg gesproken is over wat er met de Friesenbrücke mogelijk is. Van der Graaf: ,,Er hebben zoveel varianten op tafel gelegen. Belangrijkste is dat de verbinding wordt hersteld. Het is niet uit te leggen dat de brug vijf jaar geleden is aangevaren en er tien jaar uit komt te liggen.”

‘Catastrofaal signaal voor Europese samenwerking’

Ook in Duitsland is met verbazing gereageerd op de oplopende kosten en vertraging van de aanleg van de spoorbrug. Viola von Cramon, Europarlementariër voor De Groenen vindt het stuitend voor het Duitse kabinet en Deutsche Bahn, dat de aanleg zo traag verloopt. Ze noemt het een catastrofaal signaal voor Europese samenwerking, met name op gebied van treinverkeer. ,,De Wunderline loopt hierdoor onnoemelijk veel achterstand op”, vreest ze.

‘Nadenken over Friesentunnel’

D66 in Provinciale Staten denkt dat nu het juiste moment is gekomen om na te denken over een alternatieve verbinding met Duitsland, de aanleg van een tunnel – Friesentunnel – in plaats van een peperdure draaibrug.

menu