De Dollard. Visit Wadden gaat op zoek naar mensen die het gebied bewust willen beleven. Foto Archief DvhN

Campagne 'Visit Wadden': Waddenkust zoekt de bewuste toerist

De Dollard. Visit Wadden gaat op zoek naar mensen die het gebied bewust willen beleven. Foto Archief DvhN

De Waddenkust, van Bad Nieuweschans tot Den Helder, gaat op jacht naar bewuste toeristen, met behulp van verhalen en pasklare routes.

Om de beoogde doelgroep te bereiken is donderdag in Leeuwarden de marketingcampagne Visit Wadden gelanceerd. Wervende posters en mailnieuwsbrieven doken meteen overal op. Dat moet de komende vijf jaar zo blijven doorgaan. Visit Wadden is de etalage van drie provinciale marketingorganisaties: Merk Fryslân, Marketing Groningen en Holland Boven Amsterdam.

Het gebied dat zij aan de man brengen, bestrijkt behalve de Waddeneilanden en de Waddenzee ook de hele kust en een flinke lap van het achterland, van de kop van Noord-Holland tot onder de Dollard in oostelijk Groningen. Voor de campagne, waaraan sinds de zomer is gesleuteld, is 6 miljoen euro uitgetrokken. De helft komt van het Waddenfonds en de andere helft van de drie betrokken provincies.

,,Dat we dit met drie provincie voor elkaar hebben gekregen is best bijzonder. We zijn niet elkaars concurrenten, maar willen juist alle bestaande expertise bundelen, om het gebied zo in te richten dat we de mensen trekken die we hier graag ontvangen’’, zegt directeur Martin Cnossen van Merk Fryslân.

Niet op zoek naar massavermaak

Het toerisme in Nederland zal de komende tien jaar verdubbelen, voorspelde campagne-kwartiermaker Roger Davids: ,,Dit is het moment om afspraken te maken om ervoor te zorgen dat we de gasten te krijgen die we willen.’’ Zijn ‘juiste bezoekers’ omschrijft Davids als post-materialisten. Het zijn geen mensen die op zoek zijn naar massavermaak, maar lieden die iets te besteden hebben en die de natuur en het gebied bewust willen beleven, met oog voor de kwetsbaarheid van het Waddengebied. (Tekst gaat verder onder de foto)

Met andere woorden: voor busladingen Chinese toeristen die bij klassieke landelijke attracties zo gretig worden verwelkomd, is geen plaats. Davids: ,,De enige plek waar we die kunnen ontvangen is het Afsluitdijk Wadden Center. Maar ze mogen individueel natuurlijk best terugkomen.’’

10 miljoen potentiële Wadgangers

De campagne zal ook niet tot ver over de landsgrenzen worden uitgerold. Het gebied waar op geikt omvat Nederland, Vlaanderen en westelijk Duitsland, zegt directeur Barbara Risselade van Marketing Groningen. Daar wonen opgeteld pakweg 30 miljoen mensen, van wie een derde tot de potentiële Wadgangers wordt gerekend.

Op de website Visitwadden.nl moeten deze toeristen voor het gebied worden gewonnen met verhalen en routes, vooral voor wandelaars en fietsers. De eerste thema’s die worden uitgelicht zijn de tiende verjaardag van de Waddenzee als Unesco-Werelderfgoed en het watermanagement door de eeuwen heen, van de terpen en wierden tot de Afsluitdijk. Thema’s als ‘de smaak van de Wadden’, ‘dag en nacht’ en ‘militair erfgoed’ staan nog op stapel.

De Groningse kust wordt in eerste aanleg geafficheerd met de duisternis van het Lauwersmeergebied, het wadlopen bij Noordpolderzijl, de wierden van het Reitdiepgebied, de buitendijkse vogelkijkhut bij de Dollard, en het festival Terug naar het Begin in Appingedam, Delfzijl en Loppersum.

‘Het kost zo twintig jaar om een goed merk op te bouwen’

Juist voor de stillere kustgebieden is dit de kans om aan te haken bij de Waddenelanden, betoogde Davids. ,,Dit is dé kans om aan piggybackriding te doen. Spring achterop! Het kost zo twintig jaar om een goed merk op te bouwen, maar de Wadden staan er al. En we spreken ook de hele tijd van de eilanden én de kust. Dat gaan we er in rammen.’’

Directeur Lutz Jacobi van de Waddenvereniging, die de campagne in gang mocht zetten, vreest allerminst dat het Waddengebied straks onder de voet wordt gelopen door toeristen. ,,Wij staan voor behoud, beheer en beleving. Dat kan alleen als wij die beleving ook durven mee te geven aan de mensen. Het Wad is een uniek gebied om het hoofd leeg te maken en de stite te beleven. Dat willen wij uitdragen.’’

menu