Cruiseschip doet maar even Eemshaven aan

Cruiseschip Spectrum of the Seas doet slechts kortstondig de Eemshaven aan. De Amerikaanse rederij verkiest Bremerhaven boven de Noord-Groninger haven.

Verrassing

Voor scheepsbouwer Meyer Werft kwam deze, recent gemaakte, keuze als een verrassing. In Papenburg ging iedereen ervan uit dat het schip, met uitzondering van testvaarten op de Noordzee, enkele weken in de Noord-Groningse haven zou aanleggen. Nu blijft het 348 meter lange schip slechts enkele dagen in de Eemshaven om te tanken en spullen aan boord te brengen.

Een tegenvaller is ook het slechte weer van de laatste dagen. Het was de bedoeling om de tocht over de rivier de Eems dit weekend te laten plaatsvinden. Dat is verschoven naar dinsdagavond. Het schip wordt woensdagmiddag in de Eemshaven verwacht. Hoewel het schip, met plaats voor ruim vierduizend gasten, relatief gezien kort in Nederlandse wateren verblijft, zit er toch een Gronings tintje aan het schip. Het stad-Groninger bedrijf Centraalstaal heeft wederom staal aan de Meyer Werft geleverd voor de bouw ervan.

Staalafdeling

In totaal is ongeveer 30.000 ton staal, 2200 kilometer kabel en 350 ton verf gebruikt om het circa 800 miljoen euro kostende schip te maken. Een klein deel van dat staal is afkomstig van Centraalstaal. ,,Zij maken voor ons bepaalde vormen’’, weet Hermann Lembeck, chef van de lasergestuurde staalafdeling op de Meyer Werft. De laserafdeling is een ultramoderne afdeling waar computergestuurde machines hun werk doen. Ongeveer vierhonderd mensen zijn er werkzaam, in twee- en soms zelfs drieploegendienst. Want op de Meyer Werft moeten jaarlijks drie cruiseschepen worden gebouwd. Een snelle rekensom van Lembeck leert dat op de werf de laatste tien jaar pakweg 750.000 ton staal is gebruikt. Zonder de lasermachines was veel staal ‘verloren’ gegaan. ,,Nu kunnen we vooraf uitrekenen wat we nodig hebben. Daardoor hebben we het laatste decennium ongeveer 50 miljoen euro bespaard.’’

Spanten

Hoeveel staal het Groninger bedrijf heeft geleverd, weet directeur Theodoor de Jonge van Centraalstaal niet. ,,Wij leveren veelal gevormde spanten en gevormde huidplaten aan de Meyer Werft. Wij beschikken namelijk over een unieke, numeriek gestuurde spantenbuiger die met hoge precisie de gevraagde gekromde profielen voor de Meyer Werft kan maken. Ook vervormen we regelmatig huidplaten voor de werf.’’ Het gaat hierbij om aanvulling van de capaciteit die Meyer zelf heeft.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.