Damwand Zuidelijke Ringweg Groningen blijft eeuwig in de grond zitten (en dat is goed nieuws voor omwonenden)

Intrillen van damwanden voor de aanleg van het verdiepte gedeelte van de Zuidelijke Ringweg van Groningen. Foto: Archief DVHN

De 1800 damwandplanken die momenteel in de grond worden -en deels vorig jaar al zijn- getrild voor de bouw van de nieuwe Zuidelijke Ringweg in Groningen, gaan die bodem nooit meer uit.

Projectorganisatie Aanpak Ring Zuid en bouwer Combinatie Herepoort hebben afgesproken om de stalen gevaartes tot 32 meter diep in de grond te laten zitten. Volgens hen kunnen de planken geen kwaad.

Dat is goed nieuws voor omwonenden, die sinds augustus met regelmaat overlast ondervinden van het intrillen van de planken. Tot dusver is steeds gezegd dat de planken na het gereedkomen van de weg ook weer zouden worden verwijderd. Dat zou opnieuw hinder geven, wat nu niet meer gebeurt.

Voorschieten

De planken vormen een damwand voor de bouwput van het verdiepte deel van de weg, tussen Julianaplein en Europaplein. Rijkswaterstaat schoot de aankoop van de planken eind 2018 met miljoenen voor toen Herepoort eind 2018 in financiële problemen kwam omdat het intrillen niet door was gegaan en betalingen uitbleven.

Voorzitter Fleur Gräper van Aanpak Ring Zuid legde in januari, toen de deal bekend werd, uit dat Aanpak Ring Zuid eigenaar van de damwandplanken was geworden tot ze waren geplaatst. ,,Dan is het contract nageleefd en deze kwestie afgehandeld.’’

Kosten

Nu de planken in de bodem blijven, loopt Herepoort inkomsten uit de (tweedehands) verkoop mis. Dat hoeft volgens Bert Kramer van de bouwcombinatie niet te betekenen dat het bedrijf er geld bij in steekt. ,,We zoeken de gevolgen nog precies uit met Aanpak Ring Zuid, maar voor gebruikte damwandplanken krijg je niet meer dan de oud-ijzerprijs. Het eruit halen kost ook veel geld en levert veel overlast op. De financiële schade valt waarschijnlijk wel mee.’’


Met de aanleg van de bouwput voor het verdiepte deel is vorig jaar alsnog begonnen. Het is een van de twee onderdelen waarmee de commissie Hertogh de aanleg van de ringweg wilde oppakken. Het andere voorbeeldproject, de Helperzoomtunnel, is opgeleverd. Inmiddels zijn overal langs de ringweg ook volop andere voorbereidende werkzaamheden aan de gang.

Hertogh

Het is de bedoeling dat de feitelijke bouw van de verdiepte ligging komende winter start. De commissie Hertogh is nog steeds in gesprek over de voortgang, zegt Nicolette Boelens van Aanpak Ring Zuid. De commissie moet onder meer een oplossing bedenken voor de financiële gevolgen van de vertraging van drie jaar.

menu