De 4 Mijl begint bijna en je hebt niet getraind. Zo haal je (hopelijk) toch de finish

Foto: Shutterstock

Je had je nog zo voorgenomen het slim aan te pakken. Te trainen, minstens een keer of tien. En dan die 4 Mijl rennen in een mooie tijd. Toch verschijn je zondag ongetraind aan de start. Wat zijn je opties?

Fijn in bed blijven liggen, dat is natuurlijk de makkelijkste optie. Maar ja, ook de lafste. Dus hup, opstaan, hardloopschoenen zoeken en aan de slag.

Vier opties.

#1 Als een gek rennen en hopen op het beste

Tja, dat kan. Iedereen kent wel zo'n irritant figuur, iemand die nooit rent, geen enkele ervaring heeft, en vervolgens die 4 Mijl in 29 minuten aflegt. „Haha, ja, die figuren ken ik ook”, zegt de Groninger hardloopdeskundige Jan Douma van Loopgroen gRunn. „Natuurtalenten zijn dat.”

Je zult zien, jij bezit dat natuurtalent niet. Als je als een idioot van start gaat, is de kans groot dat je jezelf te pletter loopt en halverwege nog net niet kotsend langs de kant staat. Coach Douma: „Als je moet overgeven, ben je echt te ver gegaan. Ga dan alsjeblieft wandelend verder.”

#2 Heel langzaam rennen

Rustig aan doen is de beste optie voor slecht voorbereide lopers, adviseert Douma. „Mijn tips: drink een uur van te voren zo'n 400 milliliter. Water kan, liever nog een isotone sportdrank. En dan rustig rennen.” Wie gezond is, kan vier mijlen rennen, zegt Douma, ook ongetraind.

Dat rustig rennen is moeilijker dan je wellicht denkt. „Je begint altijd te snel. Adrenaline, zo'n startschot, mensen om je heen die heel snel gaan, voor je het weet loop je harder dan je kunt.” De oplossing: vooruit, die eerste kilometer ga je dan maar te hard, maar pas daarna je tempo aan.

#3 Om en om rennen en wandelen

Is vier mijlen aan één stuk door blijven rennen toch echt te veel? Wacht dan niet tot je helemaal kapot bent maar maak er een interval-training van. Oftewel: wandel af en toe een stukje. „Vooral rustig blijven”, adviseert Douma. „Niet in paniek raken, anders ga je misschien hyperventileren.”

Tja, leuk hoor, maar hoe blijf je rustig als het echt niet meer wil? Genieten, aldus de loopcoach. „Dat vergeten veel mensen. Kijk naar het publiek, luister naar de bandjes, geef high fives aan de kinderen langs de kant. Dat helpt.”

#4 Wandelen is geen schande

En wat als het echt helemaal niet meer wil? Dan ga je mooi wandelen. Het is geen schande als het niet rennend lukt. Je hebt je opgegeven, je bent niet in je bed blijven liggen en je haalt de finish. Dat is iets om trots op te zijn.

Bonustip: sportverslaggever William Pomp heeft ook nog wat oplossingen

menu