Een groep vrachtwagenchauffeurs is erin geslaagd een dikke pil te schrijven over hun oude werkgever: De Bruin Transport. Dat bijzondere bedrijf − met een zwaar Gronings tintje − werd in 2000 overgenomen. De belangstelling voor het boek is enorm.

,,De Bruin Surhuisterveen was een bijzonder bedrijf dat er mede voor heeft gezorgd dat Nederland echt wat voorstelde in het internationale transport’’, zegt Gerrit de Boer (63) uit Zuidhorn.

Volgens hem was De Bruin in de periode na 1960 de collega’s altijd een stapje voor. ,,Directeur Albert de Bruin durfde bedrijven in Duitsland en België over te nemen en werd eigenaar van grote regionale concurrenten waaronder Lommerts (Delfzijl, 1992, red.) en Newexco (Winschoten, 1997, red.).’’

Op het hoogtepunt reden meer dan 600 vrachtwagens door heel Europa. Daarbij waren ook veel ‘eigen rijders’ uit vooral Groningen en Friesland. De Boer: ,,Wie in die tijd met de auto op vakantie ging, kwam altijd wel ergens een truck van De Bruin tegen, met het bekende geel-bruine logo. De jongens kwamen elkaar overal in Frankrijk, Spanje, diep in Italië, Engeland of Scandinavië tegen. Ze waren een week van huis. En toen De Bruin als een van de eersten begon met vervoer tussen andere landen − bijvoorbeeld van Zwitserland naar Spanje − ook wel drie weken. Dat was een manier van leven.’’

loading

Proeven aan een andere tijd

Een groep vrachtwagenchauffeurs is erin geslaagd een dikke pil te schrijven over hun oude werkgever: De Bruin, van bodedienst tot internationaal transportbedrijf . Lezers van het boek proeven in allerlei opzichten aan een andere tijd. Zonder vrachtwagenfabrikanten die op afstand uitlezen waar de storing zit en die binnen een paar uur oplossen. Geen satelliet waarmee de baas 24/7 meekijkt wat chauffeurs waar uitspoken. In de tijd van De Bruin reden ze nog zonder mobiele telefoons naar Athene, Porto en Sicilië. En moesten ze bij elke grensovergang stoppen en wachten.

Er waren nog maar een paar autosnelwegen. Piet de Vries van de Volvo Trucks-dealer herinnert de lezers er nog maar even aan dat chauffeurs het ook zonder cruise control, airconditioning, ABS- en ESP-remsystemen, luchtvering en stuurbekrachtiging moesten doen. Hij neemt met terugwerkende kracht zijn petje voor hen af. ,,Het waren hardwerkende mannen met liefde voor het vak, voor hun voertuigen (want daar speelde een heel groot gedeelte van hun leven zich af) en voor hun bedrijf.’’

loading

‘Ze maakten waar wat ze beloofden’

De groei van het bedrijf was volgens De Boer te danken aan de mentaliteit van de broers Jan − de regelaar − en Albert de Bruin − de commerciële man. ,,Als er een vracht was, wilden zij die hebben. Waar dan ook vandaan of naartoe. Wij komen er ook wel, zeiden ze tegen een mogelijke klant. Ze waren nergens bang voor, stapten bij de grootste bedrijven binnen en maakten waar wat ze beloofden.’’

Volgens hem had het bedrijf geluk met het vele werk van de papierfabriek in Suameer. ,,Maar De Bruin was zijn tijd vooruit met just in time- aflevering, reclame op de trailers (dat leidde ook tot inbraken, red.), volumewagens en opslagdiensten. Ze durfden te investeren. Dat heeft het bedrijf groot gemaakt, samen met de mentaliteit van aanpakken en vervolgens samen de problemen oplossen’’, aldus De Boer.

De wiskundeleraar aan de scholengemeenschap De Borgen in Leek reed in zijn studietijd voor De Bruin. Hij bleef dat 25 jaar lang doen in de vakanties. De Boer begon in 2017 samen met oud-collega’s Wiebe Oegema (73) en Karst Wieringa (55, hij rijdt nog steeds) aan het boek. Echtgenote Rommie de Boer (64), die bij De Bruin op kantoor heeft gezeten, hielp mee met de eindredactie.

loading

Prachtige verhalen en onverwacht veel foto’s

De werkgroep interviewde Albert de Bruin en vroeg chauffeurs, monteurs en kantoorpersoneel herinneringen op te halen aan hun avonturen. Dat levert prachtige verhalen op en onverwacht veel foto’s van landschappen, pechgevallen, grenzen, blokkades, laad- en losplekken en reisjes met partners en kinderen.

Ook voormalige opdrachtgevers en leveranciers − de dealer reed in de begintijd zelf naar pechgevallen in Frankrijk − leveren een bijdrage, zoals een aantal ook al had gedaan op de Facebook-groep die de zoon van de laatste directeur opzette.

De Bruin reed jarenlang met vrachten van Hunter Douglas, Mölnlycke, Papierfabriek Friesland, Philips, Wientjes Ucosan Roden, Norgips/Lafarge en Aldel door Europa. Maar ook met Michelin-banden en de nieuwste Volvo-personenauto’s (naar grote autoshows en golftoernooien).

De landbouw bleef altijd een belangrijke opdrachtgever: Nederlandse bonen naar Zuid-Italië en groene erwten ( schokkers ) terug, vlas uit het Hogeland naar België, Spaanse wijn en riet uit de Camarque naar Friesland, Frans stro naar de Noord-Nederlandse Strovezel Industrie in Uithuizen.

loading

De Bruin verkocht zijn bedrijf in 2000 aan Vos Logistics

Diverse schrijvers gaan in op het minder prettige imago van De Bruin, omdat het bedrijf niet bekend stond om de precieze naleving van de cao. Volgens oud-vakbondsbestuurder Leo Benjamins kwam Albert de Bruin wel altijd zijn beloftes na. Dat hij zijn bedrijf in 2000 verkocht aan Vos Logistics, noemt Benjamins verstandig. ,,Hij ontliep zo het risico dat zijn transportonderneming zou omvallen. Dan hadden er heel veel mensen op straat gestaan.’’

Peter Dalstra, destijds vanuit verschillende landen opdrachtgever voor SCA Mölnlycke, vermoedt dat De Bruin te snel te groot is geworden. ,,Ik denk dat het verschil in mentaliteit tussen landen en vestigingen almaar groter werd en uiteindelijk niet meer door één man te runnen was.’’

Volgens planner en commercieel medewerker Peter van der Werf speelde het mentaliteitsverschil soms ook in het Noorden. ,,Het binnenhalen van de Kappa-fabrieken was een grote commerciële klapper, maar ik kan me de Groningse argwaan voor ons als Friese vervoerder nog goed herinneren. Vooral bij Triton Nieuweschans was het allemaal erg moeilijk. Na een tijdje ging dit beter, en het werd helemaal dikke mik nadat het expeditiepersoneel van Kappa een keer mee was geweest naar sc Heerenveen en door Anneke Douma was toegezongen!’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen