De Spieghel barst, De Kar stopt, Subsonic draait door

De Peperstraat met links De Kar en daarachter, met saxofoon, jazzcafe De Spieghel. Foto Duncan Wijting

Uitgaansplekken De Spieghel en De Kar sluiten. Daarmee verdwijnen twee iconen in het Stadse uitgaanshart. Club Subsonic wil De Kar overnemen. ,,Drie euro voor een kaartje was al te veel.’’

Volgende maand gaan beide tenten definitief op slot. Na moeilijke jaren trekt uitbater Hubert Nauta de stekker eruit. ,,Het ging niet meer. Ik heb jaren getrokken aan een dood paard. Het is klaar.’’

De Spieghel zit al sinds mensenheugenis in de binnenstad en was een van dé plekken waar live-muziek te vinden was. Al eerder ging het moeizaam en sloot De Spieghel, maar vorig jaar heropende het café door een samenwerking met danceclub Subsonic. Tot 01.00 uur was er live-muziek, daarna werd de tent omgetoverd voor dj’s.

Subsonic wil verder in De Kar

Subsonic is nu dus ook dakloos. Een van de drijvende krachten, Merlijn Poolman, laat weten het naastgelegen pand van De Kar graag over te nemen: ,,We zijn in een vergevorderd stadium, maar moeten goedkeuring krijgen van Grolsch waarmee contracten lopen. Bij Subsonic gaat het hartstikke goed.’’

‘Drie euro voor een kaartje was al te veel’

Nauta trekt zijn conclusies nadat hij steeds minder mensen binnen zag komen. ,,Het publiek is te marginaal geworden. We vroegen in De Spieghel vaak drie euro entree, maar kregen te horen dat mensen helemaal niet wilden betalen.’’

De Peperstraat kenmerkt zich vooral door een jong publiek dat de hele uitgaansnacht in en uit loopt bij verschillende gelegenheden. Nauta is al lang te vinden in het Groninger nachtleven en heeft de gewoonten zien veranderen. ,,Mensen gingen steeds later op stap en het bestedingspatroon veranderde. Toen ik nog bij Simplon zat, zagen we het gemiddelde bedrag dat de bezoeker uitgaf teruglopen van 11 naar 7 euro in een paar jaar tijd.’’

‘Peperstraat wordt soort Salou’

Nauta was graag doorgegaan. Al was het maar om voor wat diversiteit te zorgen. ,,Het wordt eenheidsworst’’, vindt hij. ,,De binnenstad wordt steeds meer een feestplek als in vakantieoorden als Salou: eenheidsworst. Verderop verkopen ze 13 bier voor 10 euro. Daar kan ik niet tegenop met de hoge huurprijs en een contract met Grolsch.’’

Voorzitter Irene van der Velde van de Groningse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kent de moeilijkheden. ,,De huurprijzen zijn erg hoog. Dat is een probleem.’’’ Is het publiek veranderd? ,,Veel mensen willen snel, goedkoop en zijn vooral op zoek naar nieuwe concepten.’’ De entreeprijs is volgens Van der Velde atypisch in Groningen. ,,Veel mensen zijn dat hier niet gewend, terwijl het in veel andere steden heel normaal is om te betalen.’’

Vernieuwing werkt

KHN maakt zich niet direct zorgen over eenheidsworst. Van der Velde: ,,We zien ook veel vernieuwende concepten openen die het heel goed doen. Kijk naar een plek als De Uurwerker.’’

Wat er in De Spieghel komt is nog niet bekend. Subsonic wil er alles aan doen om De Kar over te nemen. ,,We gaan het radicaal verbouwen als het lukt’’, zegt Poolman. Subsonic zat eerder aan de Grote Markt. ,,We hebben onze vaste bezoekers meegenomen en op deze plek nieuwe mensen aan ons gebonden.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen