Glas is de grootste veroorzaker van lekke anden, weet ook fietsenmaker Arjan Borgers uit Vlagtwedde.

De drie angsten van de fietser: een nat pak, een lekke band en een lege accu

Glas is de grootste veroorzaker van lekke anden, weet ook fietsenmaker Arjan Borgers uit Vlagtwedde. Foto: Huisman Media

Kleddernat op je werk of studie aankomen, op een verlaten weg een lekke band krijgen of plots zonder accu verder moeten. Als fietser kan het je overkomen. Experts leggen uit wat je kan doen om een nat pak, een lekke band of een lege accu te voorkomen.

De meeste fietsbanden zijn volgens de Fietsersbond op zijn vroegst na drie jaar versleten. Fietsers die slalommend proberen de stukken glas op de fietspaden in Groningen te ontwijken, hebben met drie jaar zonder lekke band een prestatie van formaat geleverd. Glas is dan ook de grootste veroorzaker van lekke banden, zegt Herman de Boer van Belga Fietsen. Van alle reparaties staat het plakken en repareren van fietsbanden in de winkels in Groningen en Harkstede op nummer een.

Stukjes staaldraad

In Groningen is naast glas nog een schuldige voor de lekke banden aan te wijzen: stukjes staaldraad die vermoedelijk van de gemeentelijke straatveegmachines komen. ,,Een stuk staaldraad snijdt de hele band kapot, al is het een anti-lekband’’, zegt De Boer. Banden met een anti-leklaag hebben minder lekken, maar zijn wel duurder. ,,Een goede anti-lekband kost tussen de 40 en de 60 euro’’, zegt de Boer. Maar ook die redt het niet als je over een flink stuk glas of wat staaldraad rijdt.

Wat je als fietser zelf kan doen om je band langer te laten meegaan? De bandenspanning controleren. ,,Dat moet je minimaal eens in de twee weken doen. Ik druk gewoon met mijn duimen de band in. Er zijn ook fietspompen met een drukmeter. Op de buitenband kun je zien wat de maximale spanning is en de fietspomp geeft tijdens het pompen aan of je die hebt bereikt’’, zegt De Boer.

loading  

Wie geen zin heeft om zelf te pompen, kan bij fietszaken en de fietsenstalling op het Hoofdstation gebruikmaken van een hogedrukpomp. ,,Je moet wel weten wat je doet. Het gaat ontzettend snel en meestal zit er geen meter bij’’, zegt De Boer.

Het gevaar van te veel en te snel pompen is dat de band explodeert. ,,Zeker als de temperatuur boven de 25 graden is’’, zegt de Boer. Toen het eind juli erg warm was, kreeg hij meerdere klanten in de zaak met geknapte fietsbanden.

In september en oktober, als alle scholieren weer naar school fietsen en velen weer aan het werk moeten, ziet De Boer een piek in het aantal fietsers dat met een lekke band in de winkel komt. ,,In de herfst regent het vaker en alle rommel spoelt dan naar een kant van de weg. Als je daar dan net doorheen fietst, heb je pech.’’

Regen

Niets zo vervelend als met een nat pak op werk of school aankomen. Toch valt het mee hoe vaak het regent. Gerard Poels hield tien jaar lang, van 1 september 2008 tot en met 31 augustus 2018, bij hoe vaak het regende tijdens zijn fietstochten naar het werk. In die tijd fietste hij 3272 keer heen en terug. Exact 2953 keer bleef hij droog en 319 keer werd hij nat. Op zijn website hetregentbijnanooit.nl hield hij alle fietstochten bij. In 9,7 procent van alle ritten die hij in tien jaar tijd maakte regende het.

Dat het niet zo vaak regent, merkte de Fietsersbond toen die in januari 2016 de uitslag van een regenkledingtest wilde publiceren. Het ging niet door, omdat het voor de test te weinig regende.

Wie toch door de regen moet fietsen, heeft meerdere opties om droog te blijven: van een regenjas of een poncho tot aan een paraplustandaard voor op de fiets. Daarin kan een paraplu worden gezet, zodat de fietser de handen vrij heeft. Het nadeel? Onderbenen en schoenen worden wel nat. Een poncho dan? Die is goedkoop en makkelijk aan te trekken over je kleren heen. Het nadeel is dat een poncho veel wind vangt. De combinatie regenbroek en regenjas beschermt het beste, maar wordt al snel erg warm.

Een lege accu

De verstandige elektrische fietser gaat goed voorbereid en met een volle accu op pad, maar wie vergeten is de fiets op te laden kan op steeds meer plekken bij een oplaadpunt terecht. Zelfs supermarkten hebben oplaadpunten, alhoewel experts het nut daarvan betwijfelen. ,,Alles wat fietsvriendelijk overkomt is mooi meegenomen, maar kort opladen zet geen zoden aan de dijk’’, zegt Anneloes Groenewolt, bestuurslid van de Fietsersbond Groningen. ,,Als je vijf minuten boodschappen doet, schiet het opladen niet veel op. Maar als je een uur bij een restaurant een kop koffie drinkt en je laadt je fiets daar op, dan heeft het wel nut’’, zegt Arno Tijmens van fietswinkel TrendEwheels Groningen.

loading  

Volgens Tijmens en Groenewolt is het aan te bevelen de fiets op te laden op een plek waar de accu volledig volgeladen kan worden, zoals thuis of op het werk. ,,Een nieuwe elektrische fiets kan, afhankelijk van het aantal kilometers, de heen- en terugweg wel aan zonder tussendoor op te laden. Na twee jaar worden accu’s minder en na vier tot zes jaar is de accu toe aan een opknapbeurt’’, zegt Tijmens.

Een elektrische fiets kun je overal opladen, als er maar een stopcontact is en je een adapter mee hebt. Tijmens: ,,Elke fiets heeft een eigen adapter. Het zijn er honderden. Alle merken hebben een eigen plug.’’

De wind

De wind is een probleem waaraan niets te doen valt. Je kunt je er niet op kleden en als de wind draait, heeft de fietser dubbel pech. De enige fietser die zich een beetje kan wapenen tegen de wind is de elektrische fietser: die zet hem gewoon een tandje hoger. Maar pas op: dan gaat de accu wel eerder leeg.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
menu