Rudi Zwier bedacht dat je met de fiets ook een caravan mee kan nemen: „Ik wilde kijken of ik een bruikbaar duurzaam product kon maken als alternatief voor de vlieg-en autovakantie."

De fietscaravan: aanhaken en wegwezen

Rudi Zwier bedacht dat je met de fiets ook een caravan mee kan nemen: „Ik wilde kijken of ik een bruikbaar duurzaam product kon maken als alternatief voor de vlieg-en autovakantie." Foto: Peter Wassing

Waarom zou je een sleurhut alleen door een auto laten trekken, dacht Rudi Zwier uit Peize. En hij maakte de eerste Nederlandse fietscaravan.

Zonnebloemgeel is-ie, 38 kilo zwaar, 2 meter en 3 centimeter lang en een reiziger van 1.90 kan er nog rechtop in zitten.

Dit is de fietscaravan van Rudi Zwier. Zelf bedacht en ontworpen, een 1-persoonssleurhutje dat je achter je rijwiel haakt, opstapt en over ’s Heeren’s fietspaden trekt. Binnenin een matras, een plankje om ’s nachts je bagage op te leggen, een klein rekje voor je telefoon, een mini-zonnepaneel op het dak, een raam dat via een ‘zwierend luik’ open en dicht kan en een basic keukentje in de achterklep.

Duurzaam en opvallend

En de maker van dit alles is zelf niet eens zo’n fietser. ,,Ik wilde gewoon eens kijken of ik een bruikbaar duurzaam product kon maken als alternatief voor de vlieg- en autovakantie.’’

De fietscaravan, te bekijken op zijn website www.bicyclecaravan.com , trekt vanaf het begin veel bekijks. Deze zonnebloemgele is de derde op rij die hij vervaardigde.

Eerste voor de consument

Hij keek in 2013 op internet en zag dat er maar vijf fietscaravans bestonden in de rest van de wereld. Dus begon hij zelf aan wat de eerste Nederlandse fietscaravan voor de consument zou worden. ,,Ik wilde kijken of het een breed publiek zou trekken. Dus ben begonnen. Ik werd datzelfde jaar al uitgenodigd voor de fiets- en wandelbeurs in de RAI.’’

Rudi Zwier is geen caravanbouwer van beroep. Hij werkt bij de universiteit van Groningen als lesroostermaker en houdt van houtbewerken. Enthousiast stortte hij zich op het bouwproject, waarbij hij zijn eigen maten als uitgangspunt nam en daar 5 procent bij optelde.

Zijn eerste twee fietscaravans heeft hij verkocht. ,,Ik verhuur ze eerst en verkoop ze pas als ik het gevoel heb dat een model niet verbeterd kan worden.’’

Wind en storm

Een ding is duidelijk: zijn fietscaravans kunnen een stootje verdragen. Zijn eerste model verkocht hij aan een Oostenrijker die er in vijf dagen mee naar zijn vaderland fietste en de bergen in trok. ,,Hij heeft hem nog steeds, dit jaar heeft hij een tocht van 900 kilometer gemaakt. Eigenlijk wilde hij dat ik een vering zou inbouwen, omdat hij via wandelpaden de eeuwige sneeuw wilde bereiken. Maar dat ging me te ver.’’

De fietscaravan is zo licht dat de dissel zich gemakkelijk aan het achterwiel van de fiets laat haken, maar daardoor is het geheel wel zijwindgevoeliger. ,,Hij kan zijwind 5 wel aan, maar windkracht 7 of 8 is te heavy .’’

Zijn tweede fietscaravan verkocht hij aan de schrijver Lydia Rood, die er, windkrachten trotserend, mee naar de Noordkaap fietste. ,,Ze had veel storm onderweg, dan viel ze om. Maar dan zette ze ’m overeind en fietste gewoon door. Haar fietscaravan staat nu ergens 200 kilometer boven de Poolcirkel op een eilandje in het schuurtje van een kunstenaar.’’

Aanspraak

Hij test zijn fietscaravans zelf uit. ,,Met de tweede heb ik een fietstocht door Friesland en Drenthe gemaakt. Als je om een praatje verlegen zit, moet je met een fietscaravan op pad, want je hebt overal aanspraak.’’ De prijs die de campings rekenen voor een fietscaravanstaanplaats, varieert nogal.

De caravan is 83 centimeter breed, 1 meter is de maximaal toegestane breedte voor fietsaanhangers. ,,De fietspaden zijn over het algemeen breed genoeg. Alleen in Friesland kwam ik soms een bruggetje van 80 centimeter tegen.’’

Adviezen van huurders

Zijn fietscaravan wordt vooral gehuurd door vrouwen. ,,Mannen willen vaak gewoon aan een stuk door fietsen. Vrouwen willen wat meer om zich heen kijken en wat comfortabeler vakantie vieren.”

Hij luistert goed naar de adviezen van zijn caravanhuurders. ,,Zo was er een vrouw die graag een wasrekje wilde. Dat zou ik nooit zomaar doen, want alles moet functioneel zijn. Tot ik zag dat zo’n rek als ondersteuning voor het tafeltje kon dienen.’’

Alles past in elkaar als een zonnebloemgele Jigsawpuzzel. De afmetingen van het etensbord bepaalde de breedte van de keukenwand. Magneetjes klemmen het bestek op zijn plek. ,,Alles is rammelvrij.’’

De fietscaravan is eenpersoons vakantiegenot. Dat dan wel. ,,Ik heb wel gedacht over een klapconstructie om hem tweepersoons te maken. Maar dan wordt hij te kwetsbaar.’’

En nee, een wc zit er ook niet in. Er zijn grenzen.

menu