De gezusters Krul mogen eindelijk weer knippen

Gerda (links) en Monique Krul zijn klaar voor de heropening Foto: Huisman Media

Zeven donkere weken liggen achter hen, weken zonder schaar en met veel zorgen. Maar vanaf maandag mogen Gerda en Monique Krul hun naam eindelijk weer eer aandoen.

Dan gooien ze de deur van hun kapperszaak in Winschoten vol vreugde van het slot en nemen ze hun plaats achter de hen zo vertrouwde stoelen weer in. Met of zonder mondkapje, al naar gelang de klant het wil. ,,We hebben 250 kapjes besteld, die arriveren hier voor maandag, de klanten kunnen zelf ook eentje dragen als ze willen’’, vertelt Gerda.

De zusters, hun wieg stond in Appingedam, openden hun zaak in het Winschoter centrum in 1997. Sindsdien lieten ze klanten nooit voor een dichte deur staan. ,,Ook in de vakantieperiode is er altijd eentje van ons aanwezig, met een of twee personeelsleden’’, zegt Gerda. ,,In 2001, tijdens een verbouwing, hebben we zelfs tijdelijk staan knippen in een keet.’’

Klap kwam bikkelhard aan

De klap kwam dan ook bikkelhard aan toen medio maart in Den Haag de corona-maatregelen werden afgekondigd. ,,Een verbod op contactberoepen, dat was slikken’’, aldus Monique. ,,We konden niet meer doen wat we zo leuk vinden. En daarbij liepen de kosten door terwijl we geen enkele inkomsten meer hadden. De loonkosten, de lasten van het pand.’’ Voor haar waren de zorgen des te groter omdat haar partner in de horeca zit en daarmee ook hard werd getroffen door de lockdown.

De weken kropen voorbij, de zusters hingen keer op keer aan de lippen van de premier maar de verlossende woorden kwamen maar niet. ,,We hebben wat administratief werk gedaan, ook een online cursus kappen gevolgd met ons personeel maar verder konden we niet zoveel.’’

Tot medio deze week. Toen sprongen ze een gat in de lucht toen de premier de datum van 11 mei noemde. ,,Dat was heerlijk nieuws’’, glundert Gerda. ,,Via onze branchevereniging hadden we het een dag eerder al gehoord, maar woensdagavond werd het officieel.’’

175 mensen op de wachtlijst

Met als gevolg dat de telefoon donderdag en vrijdag roodgloeiend stond. ,,Inmiddels hebben 175 mensen, vaste klanten maar ook andere, gebeld die geknipt willen worden. Prachtig toch? We gaan hen allen helpen.’’

Maar wel anders dan voorheen. ,,We hebben meer dan 10 stoelen in onze zaak maar zullen niet meer dan 5 gebruiken die op afstand van elkaar staan. We knippen, rekenen af en de klant gaat weg. Waarna wij de stoelen en materiaal reinigen voordat de volgende komt. Waarbij we alleen op afspraak werken. We hebben zo’n schema gemaakt dat er geen mensen hoeven zitten te wachten, anders wordt het weer te druk.’’

Wat vermoedelijk ook anders zal zijn: de hoeveelheid gevoerde gesprekken. ,,Normaal praten we er op los maar nu zal dat moeilijker gaan, vanwege de mondkapjes en misschien ook omdat menig klant het vele praten in zijn of haar buurt nu niet leuk vindt’’, zegt Monique. ,,En dat terwijl er na al die weken zoveel te vertellen valt. Maar ach, wat minder praten, dat geeft niet. We willen vooral weer knippen. Was het maar maandagochtend.’’

menu