De proef is nog gaande maar het is nu al duidelijk: de test met de Groningse 'revolutietrein' krijgt een vervolg

De test met een ‘automatische piloot’ in een personentrein van Arriva, tussen Groningen en Zuidhorn, krijgt in het najaar een vervolg.

Tijdens nachtelijke proefritten is deze week een cruisecontrol getest bij snelheden tussen 40 en 100 km/uur. Passagiers waren er niet bij.

Testweek nog niet afgelopen, nu al geslaagd

De laatste testritten worden gereden in de nacht van zaterdag op zondag. Toch sprak Karel van Gils, directeur innovatie van Prorail, vrijdag op het provinciehuis alvast van een geslaagde proef door een grote groep experts onder wie een proefritleider en een testmanager. De machinist hield de eindcontrole, net zoals later ‘in het echt’.

De Zwitserse treinfabrikant Stadler stuurde vijf techneuten. Ze hebben volgens directeur Alexandre Grêt eerder wel ingewikkelder testen gedaan, maar waren nog nooit zo efficiënt en pragmatisch bezig. Volgens hem is automatisering niet moeilijk (,,veel metro’s rijden op speciale trajecten al jaren automatisch’’) maar wel bijzonder.

‘Treinwereld is nog maar 2 jaar wakker’

,,De treinindustrie heeft er nog maar kort belangstelling voor. Die neemt sinds twee jaar ongelofelijk snel toe. Veel landen en vervoerbedrijven kregen toen opeens in de gaten dat het bestaande spoorsysteem tegen z’n grenzen aanloopt. En dat ze moderne technieken moeten gebruiken om qua duurzaamheid en prestaties de competitie met de auto en het vliegtuig aan te kunnen.’’

Volgens Grêt wachten fabrieken niet eerst op een wereldwijde standaard. ,,We beginnen gewoon, want anders blijf je wachten. Het zal stap voor stap gaan. Er kan veel. Vanwege de onbekendheid met nieuwe techniekenen zal het misschien nog relatief het langst duren voordat inspecties toestemming geven om ze in de praktijk te gebruiken. Maar het gaat hoe dan ook gebeuren om energie te besparen en meer treinverkeer mogelijk maken. Het eerst in en rond steden waar het verkeer vastloopt en bevolking afhankelijk is van openbaar vervoer.’’

Prorail: Na de zomer koppelen met beveiligingssysteem

Volgens Prorail, dat eerder een semi-automatische vrachttrein op de Betuweroute testte, deed de personentrein wat hij moest doen. Van Gils: ,,Na de zomer gaan de koppeling maken met het beveiligingssysteem.’’

Hij vindt het testtraject prachtig. ,,Het mooie aan de provincie Groningen (verantwoordelijk voor het regionale spoor, red) is dat er dynamiek in zit en dat die z’n nek uit durft te steken om innovaties in de praktijk te testen. De toekomstige mobiliteitstoename is daar toch afhankelijk van.’’

Eerder extra sneltrein door nieuwe technieken

Automatisering bespaart brandstof, verbetert het comfort en moet in de toekomst meer treinen op dezelfde baan mogelijk maken. ,,Het zou mooi zijn als we in de toekomst op deze manier een extra sneltrein kunnen laten rijden zonder dure investeringen in meer rails’’, aldus gedeputeerde Fleur Gräper (D66). Zij wil in het najaar ook onderzoeken wat reizigers ervan vinden. ,,Onze ervaring met het autonome ziekenhuisbusje in Scheemda maakt duidelijk dat de omgeving minstens zo belangrijk is als de techniek.’’

Arriva: Automatiseringsrevolutie levert meer werk op

Arriva-directeur Anne Hettinga spreekt van een revolutie. Groningen- Zuidhorn is volgens hem de enige plek waar het internationale vervoerbedrijf zulke testen doet en een van de weinige testlocaties met automatische treinen in het algemeen in de wereld.

,,We doen graag mee om ervan te leren en mee te sturen in het belang van onze werknemers. Die zijn niet dolenthousiast, maar wel positief. De rol van de machinist wordt interessanter. Automatisering betekent niet dat banen verdwijnen. Integendeel. Meer OV levert juist meer werk op. Kijk maar naar de autofabriek van VDL in Born.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.