Een app-nek kan je voorkomen en tegen een gameboyrug kan je trainen. ,,Je rug zo bol houden is niet normaal hoor, ook al ben je het gewend’’, zegt oefentherapeute Petra Weel.

Computerschermpje

Steeds meer kinderen kampen met een gameboyrug, een app-nek en andere klachten door het vele binnen zitten, vaak gebogen over een computerschermpje. Uit GGD-onderzoek bleek onlangs dat kinderen en jongeren veel meer binnen zitten dan gewenst en de gevolgen zijn al te zien in spreekkamers van fysiotherapeuten en orthopeden. Bijna de helft van de jongeren tussen 8 en 18 jaar heeft al de rug van een 50-jarige, bleek onlangs uit onderzoek.

Petra Weel uit Leek is Mensendieck-oefentherapeut. Ze kreeg in haar praktijk Balanskompas ook steeds meer kinderen met zulke klachten. ,,Ze krijgen last van hun nek of rug, en spierpijn doordat ze niet meer goed getraind zijn.’’ Ze begon een project tegen de rugklachten, dat voor het eerst is uitgevoerd op basisschool ‘t Hoogholtje in Wehe-den Hoorn. Na bijeenkomsten met de ouders en leerkrachten gaf ze een aantal uren les op de school in het goed leren bewegen.

Oefeningen

En zo zitten de kinderen van groep 4/5/6 op een woensdagochtend in kleermakerszit op de grond in de klas. ,,Stel je voor dat je rug de mast is en je benen en bekken het schip’’, houdt ze de klas voor. ,,Er zit een touwtje aan je hoofd en daarmee trek je je rug recht.’’ De kinderen volgen de aanwijzingen op en gaan giechelend nog rechter zitten. ,,Mooi, het gaat al veel beter dan de vorige keer’’, zegt Petra goedkeurend.

De kinderen komen omhoog en moeten op één been staan en naar een punt in de verte kijken. ,,Kijk, dit gaat echt veel beter dan de vorige keer’’, juicht Weel. ,,Jullie hebben geoefend thuis!’’ De kinderen gaan over op hun andere been, gaan weer recht staan en moeten hun armen spreiden en vliegbewegingen maken. ,,Je krijgt wel pijn in je spieren’’, klaagt een jongetje.

'Je leert er echt van'

De kinderen vinden het hartstikke leuk, laten ze weten. ,,Je leert er echt van’’, zegt een jongetje. ,,En het is grappig’’, voegt een meisje eraan toe. De docent doet enthousiast mee want het aanleren van een goede houding vindt ze belangrijk. En dat is ook reden voor schooldirecteur Gerhard Bruining aan het project te beginnen. ,,We werken hier met iPads op school. Omdat we die apparaten hebben geïntroduceerd zijn we verantwoordelijk dat ze leren hoe ze er het beste mee om kunnen gaan. Hoe jonger we werken aan de preventie van klachten, hoe beter.’’

De ouders waren ook snel overtuigd’’, merkte Weel. ,,Ik rekende op een paar ouders maar er kwamen zomaar 24 mensen. Veel ouders herkennen het probleem.’’

Dat probleem is niet alleen het vinden van een juiste houding boven het schermpje. Het is ook een kwestie van trainen van spieren. ,,De mens heeft snelle spieren, voor het sprinten, en langzame spieren voor duursport. Met name die langzame spieren moet je ontwikkelen om een goede houding aan te leren. Door te oefenen worden je spieren sterker en soepeler.’’

Tips en trucs

- Wissel je houding achter het beeldscherm af. Ga ook eens op je buik liggen boven de iPad.

- Gebruik de ‘standaard’ van de tablet-hoes goed, zodat het scherm schuin voor je komt te staan en je rechtop kan zitten.

- Gebruik een schuin werkblad, zoals van de oude lessenaars.

- Zit niet alleen op een stoel maar ook eens actief op een kruk of een zitbal.

- Probeer ook eens staand te werken.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen