Nieuwe concepten in de winkelstraat in Antwerpen. FOTO KOEN VERHEIJDEN

De winkelstraat is niet dood

Nieuwe concepten in de winkelstraat in Antwerpen. FOTO KOEN VERHEIJDEN

Voor nieuwe winkelconcepten kijkt retailadviseur Carin Frijters rond in Antwerpen. ,,Dit is gewoon V&D, maar dan met wat luxere merken. Een kakofonie van kleuren, slechte verlichting, rechte rijen schappen: hier gaan ze het in Nederland niet mee redden’’, aldus de schrijfster van RetailTheater en Prikkel de Koopknop . We zijn in Galleria Inno, de Belgische warenhuisketen van Hudson’s Bay, dat ook winkels in Nederland zou willen openen.

Belgen azen op lege panden

Vooral over het restaurant op de bovenste verdieping van het pand aan de Meir in Antwerpen is Carin Frijters onverbiddelijk. De metalen warmhoudbakken waaruit klanten aardappelpuree en halve kippen opscheppen, doen nog het meest denken aan een aftands snelwegrestaurant. Nee, op het gebied van smakelijk eten kan Galleria Inno nog heel wat leren van V&D’s doorgestarte dochter La Place.

Meestal is het echter andersom. Er zijn heel wat buitenlandse winkels waar Nederlandse ketens een voorbeeld aan kunnen nemen; daar zijn alle retailkenners het over eens. En er zijn genoeg van die ketens die azen op de lege plekken die de failliete Nederlandse winkels achterlaten, zegt directeur Hans van Tellingen van Strabo, onderzoeksbureau voor winkelcentra en vastgoed. ,,Denk aan Uniqlo, MUJI, Pull & Bear, Forever21, Massimo Dutti, Bershka, M&S, Flying Tiger...’’ Internationale merken die niet meteen warm zullen lopen voor een plek in de aanloopstraten van een doorsnee provinciestad. Maar zelfs daar is Van Tellingen positief over. ,,Daar dalen de huurprijzen. Dat biedt kansen aan creatieve zelfstandige winkeliers.’’

loading  

Leerlessen

Internationale ketens én kleine winkeltjes waar wat te beleven valt, in Antwerpen zijn genoeg voorbeelden. In de eerste categorie troont Carin Frijters ons bijvoorbeeld mee naar de conceptstore van Hunkemöller. In het pashokje kan de klant zelf de verlichting regelen: romantisch voor een lingeriesetje dat vooral bij kaarslicht wordt aanschouwd? Of zonlicht nabootsend fel voor een bikinipassessie?

Moose in the City is een mooi voorbeeld van een creatieve zelfstandige zaak. Een verzamelplek voor Scandinavische merken, van outdoorkleding tot interieurdesign. Bij de reisbureaubalie in de winkel kun je meteen een tripje naar de Noorse fjorden boeken.

De klant verrassen

Frijters: ,,Alles is te koop op internet, dus moet een winkelier mensen een goede reden geven naar zijn winkel te komen. Een toffe selectie van producten die klanten elke keer weer verrast, is pas het begin. Een winkel moet onderscheidend zijn, er moet wat te beleven vallen. De sfeer en details moeten kloppen."

Bij JUTTU knal je op een muur van geur, als je de winkel binnenloopt. ,,Wc-eend’’, zegt onze fotograaf. ,,Bijzondere geurkaarsen’’, verzekert de winkelmanager. De planten (echte!) die overal staan en hangen, onderstrepen dat het hier gaat om Eerlijke Producten. Kleding, maar ook woonaccessoires, verzorgingsmiddelen en ‘cadeaufood’ maar dan zonder het geitenwollensokkengehalte van een Wereldwinkel.

Belangrijkste maatstaf is dat de producten en merken ‘een goed verhaal’ hebben, zegt bedrijfsleider Samuel Sinac. Die verhalen zijn te lezen op bordjes bij de rekken. Zo kom je erachter dat die tas niet zomaar een tas is, maar een product van ecoleer van het Nederlandse merk O My Bag, dat zich inzet voor de emancipatie van vrouwen in India.

loading  

Hapje, drankje en je was doen

De winkel aan de Meir in Antwerpen omvat twee etages, en niet de minste: mozaïekvloeren, sierlijk smeedijzer, marmeren trappen. De muziek verleidt je om er net wat langzamer doorheen te lopen. In België heeft JUTTU nu drie vestigingen, maar eigenaar A.S. Adventure (het moederbedrijf van Bever Zwerfsport) heeft grote plannen met zijn nieuwste winkelformule. Het wil uitbreiden naar alle grote Vlaamse steden en vervolgens de Nederlandse grens oversteken.

Voor een tientje kun je hier ontbijten - koffie, vruchtensap, croissantje - én je was doen. Kom je later op de dag voor je wasje, dan krijg je er voor diezelfde prijs een gebakje, broodje of bord tapas bij. Alleen koffie bestellen en je laptop openklappen kan ook. Dat is wat de meeste gasten deze ochtend doen, bij de vestiging in het chique Antwerpen-Zuid. Vertegenwoordiger Jens van Gompel (26) strijkt hier geregeld neer. Zonder was. ,,Ik kom hier om rustig een paar uurtjes te werken, tussen twee afspraken door.’’

‘Breng je vuile was gerust mee’

In studentenstad Gent is dat wel anders, verzekert marketingmanager Johan Luypaert van de Wasbar. ,,Daar komen veel kotstudenten (studenten die op kamers wonen, red.) en draaien alle machines de hele dag.’’ De kleine keten (drie vestigingen, dit jaar komen er nog drie bij) werkt samen met een wasmachinefabrikant en ecologisch wasmiddelmerk; de flessen zijn behoorlijk opvallend op de machines uitgestald.

Het huishoudthema is doorgetrokken tot in de kleinste details. De servetten op tafel worden bij elkaar gehouden door een ouderwets strijkijzertje, aan de muur opvouwinstructies. Ook de inrichting is huiselijk. Er staan comfortabele leunstoelen, schemerlampen en sanseveria’s. De koffie is gewoon van Douwe Egberts. Soms zijn er optredens van beginnende bandjes. Via de website zijn cadeaubonnen voor een weekendbrunch te koop. De Wasbar is ook populair als locatie voor verjaardagsfeestjes, zegt Luypaert. Altijd leuk, zo’n uitnodiging: breng je vuile was gerust mee.

loading  

De nieuwste trend in de schappen of juist gaan voor de basis?

Is dit de MediaMarkt, denk je als je rode teksten heen en weer ziet schuiven op rode etalageschermen. Maar nee: het is de populaire Japanse kledingketen Uniqlo. Binnen is de inrichting sober: strakke stapels truien, rechte rijen jassen. Heel veel van hetzelfde, maar in heel veel verschillende kleuren. Bij de ingang deelt een Japans ogende verkoper brochures uit. Hij vertelt klanten meteen wat het unique selling point is van de hier nog onbekende formule: de technologie, die ervoor zorgt dat de donsjassen ‘vederlicht, compact en toch heel warm’ zijn.

Wat slim is aan de inrichting, zegt retaildeskundige Frijters: de grote, volle, fel verlichte winkel met veel dezelfde kledingstukken suggereert lage prijzen. Terwijl Uniqlo zeker niet de voordeligste is. En ook niet de hipste. Waar H&M, Zara en Primark de laatste trends als eerste in de rekken proberen te hebben, verkoopt Uniqlo basiskleding. Dat concept slaat aan. Wereldwijd hebben ze dik 1600 winkels, verspreid over zestien landen. De grootste keten van Azië wil in 2020 ook wereldwijd de nummer 1 zijn. De vestiging aan de Meir in Antwerpen is de eerste in de Benelux; Nederland moet volgen.

Maaltijdboxen

Je komt niet binnen bij de groenteafdeling, maar bij de Thai Beef Noodle. Met verderop geen zuivelkoeling, maar een vitrine voor Gevulde courgette met quinoa en feta.

HNGRY is dan ook geen supermarkt, maar een eetwinkel. Ingedeeld per gerecht in plaats van per ingrediënt. Denk aan maaltijdboxen zoals Hello Fresh, maar dan in winkelvorm, verklaart eigenaar Thierry Peeters het concept. ,,Maar in tegenstelling tot bij Hello Fresh, kun je bij ons elke dag uit tien gerechten kiezen. Je kookt gezond en vers, bespaart tijd en koopt alleen de ingrediënten die je nodig hebt. Dus geen bos peterselie, maar één takje.’’

menu