Geparkeerde deelscooters aan de Oude Ebbingestraat in Groningen.

Groningen is foutparkeren van razend populaire deelscooters GOSharing en Felyx beu: 'We wijzen aparte vakken voor de scooters aan'

Geparkeerde deelscooters aan de Oude Ebbingestraat in Groningen. Foto: DVHN

Elektrische deelscooters kunnen een prima toevoeging zijn aan het Groningse verkeer, vindt wethouder Philip Broeksma (GroenLinks). Het gemeentebestuur wil ze daarom in de stad houden, op voorwaarde dat de overlast door foutparkeren wordt opgelost.

De fel- en donkergroene deelscooters van respectievelijk GOSharing en Felyx rijden sinds afgelopen voorjaar rond in Groningen. De gemeente maakte tijdelijke afspraken met de bedrijven voor dit jaar. In 2021 worden nieuwe regels van kracht; vanaf dan zijn de scooters vergunningsplichtig.

‘Scooter kan duwtje geven om auto te laten staan’

Broeksma staat er positief tegenover om die vergunningen te verlenen. ,,Deelmobiliteit biedt duidelijk kansen op het gebied van duurzaamheid en ruimte-efficiëntie’’, stelt hij. ,,De scooters kunnen net het duwtje geven om de auto te laten staan. Maar er zijn duidelijk ook negatieve neveneffecten.’’

Daarom wil hij een aantal voorwaarden opstellen. Zo mogen er niet meer dan twee aanbieders actief zijn in de stad, elk met maximaal 200 scooters. Nu zijn er in totaal 460 deelscooters in Groningen, de meeste van GOSharing. Verder mag er niet met de scooters worden gereden tussen 1 uur ‘s nachts en 6 uur ‘s morgens en wil de gemeente een minimumleeftijd van 18 in plaats van 16 jaar.

Alleen parkeren in vakken, niet in de binnenstad

Bovenal moet er iets gevonden worden op het hinderlijke parkeren van de scooters. Daar komen zowel bij de gemeente als de aanbieders tientallen klachten over binnen, zegt Broeksma. ,,We wijzen aparte vakken voor de scooters aan, zodat ze niet meer overal op de stoep en en in gras worden gezet. In de binnenstad mag helemaal niet meer worden geparkeerd.’’

Hij verwacht van Felyx en GOSharing dat ze op het correct parkeren toezien. ,,Ze kunnen hun scooters met controlesoftware uitrusten en gebruikers waarschuwen of boetes geven.’’

Het precies uitwerken van de voorwaarden is naar verwachting niet vóór 1 januari klaar. Broeksma stelt voor om GOSharing en Felyx daarom in het voorjaar van 2021 nog zonder vergunning te ‘gedogen’. Om de overlast in die gedoogfase te beperken, mogen de twee bedrijven elk maximaal 150 scooters aanbieden.

menu