Nationale ombudsman Reinier van Zutphen in Loppersum: 'Minder chagrijnig, maar nog niet tevreden'

Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen Foto: Archief ANP

Groningers moeten beter begeleid worden in het versterkingsproces. Dat zegt nationale ombudsman Reinier van Zutphen na gesprekken met inwoners.

„Minder chagrijnig, maar nog zeker niet tevreden’’, aldus Van Zuthpen. Hij is blij dat de versterking langzaam op gang komt en dat hier en daar mensen uitkijken naar hun nieuwe woning. Aan de andere kant is hij teleurgesteld over de houding van overheidsinstanties richting burgers. Als hij over een half jaar terugkomt, wil hij dat dit verbeterd is, zei hij gisteren in Loppersum.

Ga het gesprek aan

De ombudsman merkt dat het mondige burgers vaak wel lukt om druk te zetten. Er zijn echter ook Groningers, onder wie veel ouderen, die onvoldoende voor zichzelf en hun belangen kunnen opkomen. „Dan kun je niet een brief sturen en achterover gaan leunen. Ga het gesprek aan. Bel aan: ‘wat wil je?’”

Help met subsidies, help met aannemers inschakelen: „Groningers hebben recht op die aandacht.” De aardbevingsproblematiek speelt inmiddels 8 jaar. „De impact is enorm. Ik heb met gezinnen gesproken die zeiden ‘we praten nergens anders over dan het huis.’” Een normaal keukentafelgesprek over hoe school was of hoe het met de kinderen gaat, verdwijnt naar de achtergrond.

Tempo gewenst

Het vertrouwen in de overheid is nog niet terug. Als het aankomt op het aardbevingsdossier heeft Van Zutphen zelfs ook het standpunt ‘eerst zien dan geloven’, zegt hij. „Het gaat nog steeds heel langzaam. Er moeten nog duizenden huizen volgen, er moet tempo komen.”

menu