Kapitein Geert de Boer uit Veendam heeft de Calypso in het ruim van de Abis Dusavik. FOTO DVHN

Derde leven voor verroeste Calypso

Kapitein Geert de Boer uit Veendam heeft de Calypso in het ruim van de Abis Dusavik. FOTO DVHN

Als kind zag hij vol verwondering op de televisie hoe Jacques-Yves Cousteau met het onderzoeksschip Calypso de geheimen van de oceanen blootlegde. Dinsdag vertrok kapitein Geert de Boer (52) uit Veendam vanuit het Franse Concarneau naar Turkije met in zijn ruim het legendarische schip.

De Calypso lag decennialang te verkommeren op een Franse werf. Ze wordt in Turkije gerestaureerd. De Boer: ,,Het schip wordt in onderdelen vervoerd. De romp ligt in het ruim en de brug staat op het dek.’’

Hij vertrok dinsdagavond vanuit het Franse Concarneau. De 42 meter lange Calypso vult het ruim van de ABIS Dusavik, eigendom van ABIS Shipping uit Harlingen. De reis duurt ongeveer twaalf dagen en dan kan de reanimering van de Calypso, vernoemd naar een nimf uit de Griekse mythologie die met haar charmes de held Odysseus op haar eiland hield, beginnen. En dat heeft even geduurd.

Het beroemdste ontdekkingsschip van zijn tijd was de afgelopen twintig jaar een prooi van bittere familieconflicten, rechtszaken en geldproblemen.

En roest. Zoals een voormalig bemanningslid van de Calypso in 2006 na inspectie van het schip opmerkte: ‘alles wat niet rot is, roest en wat niet roest, is rot.’

loading  

Rollebollen in de rechtbank

De Calypso, die in 1942 als mijnenveger werd gebouwd, zonk in 1996 in Singapore waar ze werd uitgerust voor een expeditie naar de Gele Rivier in China. Een aak boorde zich in de romp van het schip, waarop het water maakte. Het werd geborgen en in 1998 overgebracht naar La Rochelle. Cousteau, die in 1997 overleed, maakte niet meer mee dat zijn geliefde schip zeewaardig werd. Wellicht is het ook een zegen dat hij niet meer meemaakte hoe zijn familieleden, die elkaar het eigendom betwistten, rollebollend door de rechtbank gingen. De rechtbank oordeelde uiteindelijk in het voordeel van de Cousteau Society, waarvan Francine Cousteau, de tweede vrouw van de Franse ontdekkingsreiziger, de president is.

De Calypso wordt in 2007 voor herstelwerkzaamheden naar Concarneau versleept. Maar er zijn betalingsproblemen en even ziet het er heel somber uit voor het schip. Uiteindelijk worden er toch geldschieters gevonden om de 10 miljoen euro die de restauratie kost te betalen.

Educatie

De restauratie duurt ongeveer twee jaar. Het is onduidelijk wat de Cousteau Society met het schip wil beginnen als die restauratie achter de rug is. Wacht de Calypso een nieuw leven op zee met nieuwe ontdekkingen? Een woordvoerster verwijst naar de website waarop staat dat de Calypso onder meer voor educatieve doeleinden wordt gebruikt. Juist. En concreet? Geen woord.

Kapitein De Boer stond onlangs even op de brug waar twintig jaar geleden Cousteau nog stond. ,,Een heel speciaal gevoel. Ik hoop dat ze weer mooi wordt.’’

De onderwaterwereld van ‘le commandant’

Oud-marineofficier Jacques Cousteau (1910-1997) kocht in 1950 de oude mijnenveger Calypso voor zijn onderwateronderzoek. In Frankrijk werd hij bekend als le commandant Cousteau . In 1956 won hij met Le Monde Silence een prijs op het Filmfestival van Cannes. Hij richtte in 1974 de Cousteau Society op voor de bescherming van het leven in de oceanen.

menu