Tien oude glasdia’s van rond 1950 vertellen het verhaal van autoverhuur- en touringcarbedrijf Doornbos aan de Westerbinnensingel in Groningen. Audrey Doornbos vond ze in een doosje.

De ouders van Audrey Doornbos (47) uit Groningen verhuisden onlangs. Ze kreeg wat doosjes mee waarin oude persoonlijke spulletjes van haar familie zaten. Foto’s, verlovingstelegrammen, dat soort dingen .

Afgelopen weekend spitte Audrey een van de doosjes door. En trof er tien oude glasdia’s in aan waarop reclame stond voor Garage Doornbos. Prachtige reclame, vond Audrey die gecharmeerd is van de afgebeelde auto’s en bussen, van de vormgeving en van de schat aan herinneringen aan het bedrijf van haar ouders.

Bioscoopreclame

De glasdia’s werden eind jaren veertig, begin jaren vijftig getoond in de bioscopen in Groningen, in de pauzes, als de filmrollen verwisseld werden.

,,Vlot en betrouwbaar reizen. Huur een auto van Garage Doornbos, Westerbinnensingel 25’’, lazen de bioscoopbezoekers, daarbij verleid met afbeeldingen van beeldschone auto’s.

Chevrolets, Citroën Tractions, Opel Admiraal

Audrey’s vader is Johan Doornbos (75). Hij lepelt moeiteloos de auto’s op die zijn vader en later hijzelf verhuurde vanuit hun garage aan de Westerbinnensingel. ,,Eerst waren het Fords, Chevrolets, Plymouths en Dodges. Daarna werden het Citroën Tractions, Kevers en het Volkswagenbusje, de Samba. Nog weer later werden het Opels: de Kadett, de Commodore, de Admiraal.’’

Garage Doornbos was geen garage waar autobezitters hun auto lieten repareren. Het was een auto- en touringcarverhuurbedrijf, waar in eerste instantie notabelen een auto huurden, later ook het bedrijfsleven en ‘gewone’ Stadjers. ,,In onze hoogtijdagen hadden we zo’n vijftig luxe personenauto’s zonder chauffeur’’, zegt Doornbos.

loading  

Van Harkstede naar Groningen

Audrey’s overgrootvader Jakob begon in 1916 in Harkstede met rijwielen. Dat werden later motoren en auto’s én hij timmerde zelf zijn eerste touringcar. Haar opa Harm verkaste de garage in 1935 naar de stad waar hij na wat omzwervingen aan de Westerbinnensingel terecht kwam. Daar bleef de zaak tot 1979 zitten. ,,Daar ben ik geboren’’, zegt Audrey.

Maar de touringcars werden zo groot dat ze niet meer onder het poortje van de garage door pasten. De stad werd drukker, de straat kreeg eenrichtingsverkeer en ook toen al werden er bij vlagen gretig parkeerboetes uitgedeeld. Doornbos verhuisde met dertig huurauto’s en vier touringcars naar de Protonstraat.

Chauffeur

De autoverhuur raakte in het slop; Doornbos - verzot op autorijden - begon ernaast te chaufferen voor de Provincie, als de vaste chauffeur van de commissaris of de gedeputeerden verhinderd was. In 2001 verkocht hij zijn bedrijf en bleef nog een aantal jaren chauffeur.

En nu die dia’s! Een weelde, vinden hij en zijn dochter. ,,Ik weet nog niet wat ik ermee kan doen. Ik denk dat ik iets verzin met een framewerk en een lampje, zodat ik ik ze in het zicht heb’’, zegt Audrey.

Welke auto zij zelf rijdt? ,,Een Audi A3’’, zegt ze. ,,Maar ik vind motoren leuker, net als mijn opa.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen