Docent wil meer waardering voor onderwijs aan de RUG: ‘De gewone student verpietert’

Trekt de universiteit eens extra geld uit voor onderwijs, is het voor excellente klasjes. De gewone student verpietert, zegt docent Ritsema van Eck.

De mail schoot jurist Gerard Jan Ritsema van Eck volledig in het verkeerde keelgat. Hij kwam van het universiteitsbestuur, zijn werkgever, en gaf hoog op over het onderwijs. ‘ A university is as strong as its teachers ’ stond erin. De universiteit is zo goed als haar docenten.

Het klonk prachtig. Maar verder lezend ontdekte Ritsema van Eck dat de beurzen die het universiteitsbestuur van de Rijksuniversiteit Groningen beschikbaar stelt – reden voor het mailtje – alleen bedoeld zijn voor docenten die lesgeven in speciale ‘excellente’ trajecten. Niet voor het gewone onderwijs aan de gewone student.

Een docent als Ritsema van Eck die aan de rechtenfaculteit het aantal studenten voor zijn vak in een paar jaar tijd zag toenemen van 80 naar 220 – en het aantal docenten van twee naar drie – komt niet in aanmerking

Vernederende klap in het gezicht

Die mail met zijn hoogdravende woorden over onderwijs, schreef hij in een opiniestuk in de universiteitskrant, is ‘een vernederende klap in het gezicht van de uitgeknepen ‘gewone’ docenten’.

Hij is boos. ,,Dit is een langslepend iets op de achtergrond dat nu naar buiten komt.’’ Zijn ervaring: onderwijs aan de universiteit is iets dat je ‘erbij doet’. ,,Het wordt afgeschoven op lager personeel. Ook wel logisch: voor je carrière wordt je afgerekend op onderzoekspublicaties.’’

De binnen de universiteit gangbare term ‘onderwijslast’ zegt volgens Ritsema van Eck genoeg over hoe er tegen het vak wordt aangekeken. ,,Je krijgt ‘ruimte’ voor onderzoek, maar onderwijs is een last.’’

Goed onderwijs niet goed voor carrière

Toch zijn er universiteitsmedewerkers die graag onderwijs geven, zoals hij. ,,Alleen help je jezelf er niet mee als je je te veel richt op het geven van goed onderwijs. De universiteit hangt van tijdelijke contracten aan elkaar en als je een plek wil veroveren moet je geld binnenhalen bij een derde partij. Met onderzoek.’’

Promovendi, die veel van het onderwijs aan de universiteit geven, krijgen geen opleiding voordat ze voor de klas mogen staan. ,,Je krijgt je rooster en de literatuur die je moet onderwijzen. Dat is het wel ongeveer.’’

Uiteindelijk moeten docenten aan de universiteit wel een BKO (basiskwalificatie onderwijs) halen. ,,Dat stelt weinig voor. Je krijgt een cursus van vier dagen en moet een portfolio maken, wat vooral aantoont dat je kunt nadenken over onderwijs. Niemand komt met je meekijken in de klas.’’

Steeds minder tijd per student

Ritsema van Eck begon vijf jaar geleden als docent en onderzoeker. Zijn vak heeft nu bijna drie keer zo veel studenten en zoals bijna overal in de universiteit groeit het aantal docenten niet evenredig mee – daar is het geld niet voor. ,,Ik heb steeds minder tijd per student. Dat is gewoon slecht voor de kwaliteit van het onderwijs.’’

Het universiteitsbestuur wijst vaak naar Den Haag dat te weinig geld zou geven voor wetenschappelijk onderwijs. ,,Het college van bestuur maakt zelf ook een keuze. Gaat het geld naar een selecte groep of de gewone student die verpietert op de achtergrond?’’

menu