Doktersdienst Groningen begint met beeldbellen. Zeg 'ns aaa tegen je telefoon

Een patiënt laat de dokter op afstand meekijken in zijn keel. Foto is in scene gezet. Foto: Corn� Sparidaens

Huisartsen van de Doktersdienst Groningen kunnen sinds kort bij wijze van proef eenzijdig beeldbellen met patiënten.

Hebt u keelklachten? Bel met de dokter, houd uw telefoon voor uw mond, ‘zeg ‘ns aaa’, en de dokter kijkt van een afstand mee.

Beeldbellen neemt overal in de zorg een vlucht, tijdens de coronacrisis. De Doktersdienst Groningen zou al met een proef beginnen en heeft die vorige week versneld in gang gezet. Vanaf twee werkplekken op de huisartsenpost bij het Martini Ziekenhuis Groningen kunnen dienstdoende huisartsen meekijken bij de patiënt thuis.

Tijdens het telefonische interview laat manager Barth Nieman van de Doktersdienst het zien. Hij stuurt een sms’je. ,,Nu moet je de telefoon even op de speaker zetten en op de link klikken in het sms’je.’’ Mijn telefoon vraagt of ik toestemming geef om de camera te gebruiken en ik klik op ‘ja’. Nieman kijkt meteen mee op afstand. ,,Je ziet nu op je scherm precies wat ik hier nu zie op mijn beeldscherm.’’

Kind suf

Artsen kunnen zo, op afstand, snel even kijken hoe een wond, een verdacht plekje op de huid of een gezwollen enkel er uitziet. ,,Of de arts kan vragen even een gezicht van een kind te zien, als een moeder bezorgd belt dat haar kind zo suf is.’’

De huisartsen hebben er nu zo’n zeventig gesprekken mee gevoerd en dat leek prima te bevallen. Het helpt bij het stellen van diagnoses op afstand. ,,Alle patiënten waren akkoord, honderd procent’’, zegt Nieman. ,,De ene huisarts pikte het wat sneller op dan de andere, het is toch even wennen.’’

Gronings bedrijf

De Doktersdienst maakt gebruik van een systeem van het Groningse bedrijf WeSeeDo. Bij de Meldkamer Noord-Nederland in Drachten wordt al twee jaar lang van hetzelfde systeem gebruikgemaakt. ,,Het grote voordeel is dat mensen direct tijdens een telefoongesprek verbinding kunnen maken met de camera, je hoeft niet eerst in te loggen of apps te downloaden’’, zegt directeur/eigenaar Iebele Otten van WeSeeDo.

,,Mensen willen tijdens het telefoongesprek het liefst meteen gerustgesteld worden. Als een huis in brand staat wil je niet eerst een heel inlogscherm langs. Als een patiënt de dokter belt met de vraag of een snee in zijn arm gehecht moet worden, krijgt hij op deze manier direct antwoord.’’

Nadelen Whatsapp en Facetime

In de gezondheidszorg zijn tientallen systemen voor beeldbellen in omloop. Zeker zestig aanbieders, telt Nieman er.

Voor het gemak gebruiken artsen of verpleegkundigen ook wel eens even snel Whatsapp, Facetime of Skype. ,,Het nadeel daarvan is dat niet iedereen dat op zijn telefoon heeft. Je moet een account hebben.’’

Veel artsen laten patiënten ook zelf fotootjes maken en vragen die te mailen. ,,Dat is ook vrij omslachtig en niet altijd veilig’’, merkt Nieman.

Bij WeSeeDo is er direct een beveiligde verbinding. De beelden worden niet opgeslagen. ,,Het is puur bedoeld om op het moment zelf een inschatting te kunnen maken.’’

Eenzijdig

Voorlopig is het een eenzijdige verbinding; de patiënt kan de dokter niet zien. ,,Er zijn wel systemen voor tweezijdig beeldbellen. Maar daarvoor moeten mensen zich van te voren aanmelden en een account hebben. Dat gaat dus alleen voor geplande zorg.’’

Hoewel het bedrijf WeSeeDo wel met een tweezijdige versie bezig is. ,,Daar starten we deze maand mee’’, zegt Otten.

menu