Doorfietsroute Groningen-Winsum eind dit jaar klaar

Wie over het snelle fietspad van Winsum naar Groningen rijdt, heeft bijna steeds zicht op de Martinitoren.

Honderden scholieren en forensen fietsen dagelijks van Winsum naar Groningen. Eind van het jaar kunnen ze over een nieuw snel fietspad langs het spoor.

In de spits is het elke dag dringen geblazen op het smalle fietspad naast de Provincialeweg (N361) tussen Winsum en Groningen. Racefietsers, e-bikers, speedpedelecs en ‘gewone’ fietsers vechten om ruimte vooral als ze elkaar willen inhalen. Ze hebben de vaart erin want ze willen op tijd op het werk of op school zijn. Bij oversteekpunten, zoals die bij dierenopvang ‘t Hemelrijk bij de Oude Adorperweg, moeten ze uitkijken want er zijn veel snel rijdende auto’s.

Doorfietsroute

Aan deze vervelende situatie moet een eind komen met een nieuw fietspad, de FietsroutePlus ofwel doorfietsroute van Winsum naar Groningen. Al twintig jaar wordt er over gesproken en de provincie Groningen is nu begonnen met de aanleg van het pad ten westen van het spoor tussen beide plaatsen. Een traject van een kleine 10 kilometer. Het betonpad wordt 3,5 meter breed en loopt van Winsum, via Sauwerd en Adorp naar de Walfridusbrug over het Van Starkenborghkanaal. Het is de bedoeling het de komende jaren door te trekken, met een viaduct, over de noordelijke ringweg naar het Noorderstation.

Meer mensen op de fiets naar het werk

,,Over het doorfietspad kunnen forensen en scholieren veiliger en comfortabeler naar de stad fietsen’’, zegt projectleider Vincent Buiteveld van de provincie. ,,En we hopen dat meer mensen de auto laten staan en op de fiets naar hun werk gaan.’’ Nu rijden er dagelijks tussen de 700 en 900 fietsers over een smal fietspad langs de Provincialeweg. Van de doorfietsroute moeten dagelijks zo’n duizend fietsers gebruikt maken.

Wie weet worden het er meer want steeds meer werkgevers stimuleren hun personeel de fiets te pakken. Mensen vinden fietsen gezond en steeds meer kopen een fiets met ondersteuning waardoor ze vaker fietsen en grotere afstanden afleggen.

In 2020 tot Adorp, in 2021 tot Winsum

Het doorfietspad wordt in fases aangelegd omdat de provincie nog niet alle grond in bezit heeft. Ook lopen er onteigeningsprocedures. Het eerste deel, van de Walfridusbrug tot Adorp, moet eind dit jaar klaar zijn. Buiteveld: ,,Volgend jaar hopen we verder te kunnen met het stuk naar Sauwerd en Winsum maar dat is afhankelijk van de procedures.’’ Op borden kondigt de provincie aan dat het hele traject eind 2021 klaar is.

Langs de nieuwe route is weinig beschutting maar er worden geen bomen of struiken geplant en alleen op de kruispunten komt verlichting. 90 procent van de fietsers maakt er alleen overdag gebruik van.

Schuilhut en bankje

Buiteveld: ,,We willen het open karakter van het Groninger landschap behouden. Bomen kunnen roofvogels aantrekken wat nadelig kan zijn voor de weidevogels in het gebied.’’ Wel komt er waarschijnlijk een schuilhut langs het traject en een bankje. ,,Je fietst langs Sauwerd en Adorp, dan heb je beschutting en ook afleiding.’’ Want ‘beleving’ van een fietspad, is ook van belang, zegt Buiteveld. ,,Een afwisselende route geeft fietsers het gevoel dat ze ergens sneller zijn.’’

Martinitoren

De doorfietsroute kan zijn naam eer aan doen. Want waar je ook begint te fietsen, in Winsum, Sauwerd of Adorp: je hebt bijna de gehele route zicht op de Martinitoren.

menu