Duizenden examenleerlingen krijgen 'Plusdiploma'

Duizenden examenkandidaten krijgen deze week naast het traditionele diploma een extra ‘rapport’. Het is een soort cv waarin staat wat ze nog méér hebben gedaan en kunnen.

Bijna een op de drie middelbare scholen reikt deze week een zogenoemd plusdocument uit aan haar leerlingen. Dat is een verslag met daarin hun ervaringen en (sociale) vaardigheden. Het document groeit enorm in populariteit op scholen.

Vorig jaar kreeg slechts een enkeling zo’n verslag, binnenkort vrijwel iedereen. ,,Over een paar jaar krijgen alle leerlingen een aanvulling op het diploma’’, verzekert Paul Rosenmöller, voorzitter van brancheorganisatie VO-Raad.

Waardering

Scholen mogen deze formulieren naar eigen smaak invullen. Op de meeste documenten staan de extra activiteiten die leerlingen hebben gedaan, zoals een plekje in de feestcommissie, bij de schoolkrant of de leerlingenraad. Maar ook de extra vakken die leerlingen hebben gevolgd, waarin ze geen examen doen, komen op dat formulier terecht. Bijvoorbeeld als leerlingen alleen in de onderbouw Latijn of Grieks hebben gedaan. Daarnaast vermelden scholen maatschappelijke stages, theatervoorstellingen én sterke sociale vaardigheden zoals samenwerken en organiseren op het ‘diploma’.

Middelbare scholen willen hun leerlingen waardering geven voor alle extra’s die ze hebben gedaan. ,,We willen ze laten zien dat we dat echt zien’’, zegt Patricia van der Steen, decaan bij ORS Lek & Linge in Culemborg. Want ook al hebben sommige leerlingen de grootste moeite om zesjes te scoren voor de gebruikelijke vakken, ze zijn altijd ergens écht goed in.

Stimulans

Jaap Bakker, directeur van Ubbo Emmius in Winschoten, ziet nog een ander voordeel. ,,Leerlingen hebben een stimulans iets extra’s te doen.’’ Ze kunnen het aanvullende document bij de intake voor een vervolgopleiding gebruiken. Voor steeds meer studies moeten aankomend studenten bovendien een selectieprocedure doorlopen. ,,Voor ons is het belangrijk dat leerlingen hun talenten leren kennen’’, legt Ellis van Kemenade, onderwijspionier op het Dr. Knippenbergcollege in Helmond, uit.

Zo lyrisch als de scholen zelf zijn, zo kritisch is Ruud Duvekot. Aan de Universiteit Utrecht promoveerde hij op het thema ‘Leven lang leren’. ,,Dit voegt echt niets toe en geeft niet ineens toegang tot vervolgonderwijs. Dat geeft het gewone diploma al’’, vindt hij. Wel past de komst van het plusdocument volgens hem in een maatschappelijke ontwikkeling. Duvekot: ,,Kinderen leren zich al op zo’n jonge leeftijd profileren. Ze voelen zich beter dan anderen als ze al die extra dingen hebben gedaan en op een document zien. Voor sommige kinderen zal dit extra stress veroorzaken. Zij hebben de handen al vol met het behalen van een gewoon diploma.’’

Voor hogescholen maakt het plusdocument niet uit. ,,We konden altijd prima uit de voeten zonder en dat kunnen we nog steeds’’, zegt woordvoerder Marjolein Schoole-man van de Vereniging van Hogescholen. Universiteiten zijn wél enthousiast. ,,Het kan meer informatie geven over capaciteiten en interesses van leerlingen’’, zegt Rianne Kouwenaar van de vereniging van universiteiten (VSNU).

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.