Een daverend slotakkoord

Zaterdagavond wordt voor de 30ste keer Noorderslag gehouden. Het is de ‘parel in de kroon' van het popevenement dat Groningen al drie dagen in de greep heeft.

Het is het nieuwjaarsfeestje van de Nederlandse popmuziek. Op Noorderslag heffen elke zaterdagavond in de tweede week van januari popartiesten, dj's, producers, muziekbobo's en popliefhebbers uitbundig het glas, terwijl tientallen artiesten de 5000 bezoekers laten horen wat ze in huis hebben.

Warmlopen
De drie dagen ervoor heeft Groningen al warm kunnen lopen op Eurosonic met optredens van honderden, veelal buitenlandse muziektalenten. Overal in de stad staan tenten en andere voorzieningen voor de festivalgangers uit binnen- en buitenland, die er speciaal voor naar het Noorden reizen. Volkskrant-journalist Gijsbert Kamer schreef dinsdag nog dat Eurosonic Noorderslag samen met South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas, tot de invloedrijkste showcasefestivals voor poptalenten ter wereld behoort.

Daverend
Noorderslag is het daverend slotakkoord van het festival, dat zich afspeelt in alle hoeken en gaten van De Oosterpoort. Dan blijkt dat deze concertlocatie met zijn variatie aan zalen en foyers buitengewoon geschikt is voor zo'n rijk geschakeerd indoorfestival. Je kunt er heerlijk ronddwalen langs de optredens. Op Noorderslag heerst een unieke sfeer. Het is relaxed en opwindend tegelijk.

De kiem
De zaterdagavond is de kiem geweest van het alsmaar uitdijende muziekfestival Eurosonic Noorderslag. De eerste editie werd in 1986 opgezet door Stichting Pop Groningen. Op Holland-België, zoals deze eenmalig heette, stonden bands uit de Lage Landen tegenover elkaar. België kende toen veel spannende bandjes, verklaart Peter Smidt, destijds bestuurslid van Stichting Pop Groningen en sindsdien creatief directeur van Eurosonic Noorderslag. ,,Over Nederlandse popmuziek werd nogal meewarig gedaan. In het algemeen gold: wat uit Engeland en Amerika kwam was interessant, wat hier zijn wortels had kon niks zijn. Maar op het festival bleek dat er verrassend goede bands als Claw Boys Claw en Fatal Flowers tussen zaten. Muziekjournalist Peter Koops schreef de volgende dag in de Volkskrant: Holland–België 1-0.''

Ondanks het positieve onthaal van het festival verdwenen de Belgen snel uit het vizier bij de organisatie. Eerst kwam er nog een ‘tusseneditie' Noord-Nederland tegen de rest van het land. Smidt: ,,Daarna dachten we dat het wel leuk zou zijn een actuele stand van de gehele Nederlandse popmuziek te presenteren. Dat bestond nog niet.''

Gouden formule
Het bleek een gouden formule. Sindsdien is er weinig meer aan de opzet gesleuteld. Wel is de muziekprogrammering in de loop der jaren enorm verbreed. Noorderslag probeert de vinger aan de pols te houden. Smidt: ,,We waren redelijk snel met het presenteren van hiphop. In een van de eerste edities stond Urban Dance Squad op het podium. We waren ook vrij vroeg met house, zoals dj Eddy De Clercq dat in de Amsterdamse RoXY draaide. We hebben altijd nieuwe muziekgenres gesignaleerd. Al moet ik toegeven dat Noorderslag vooral een bandjeskarakter heeft. We vinden het belangrijk dat er wat gebeurt op het podium.''

Peter Sikkema kwam er in 1990 bij. Hij boekte de bands en is lid van het programmeursteam. Hij vindt dat de Nederlandse popmuziek in de tussentijd volwassen en professioneler is geworden. ,,Daar hebben wij een rol in gespeeld. Popmuziek is meer in de genen van Nederland gaan zitten. Het heeft een veel groter bereik gekregen. Een band als Kensington staat drie keer in de Ziggo Dome. Vergelijk dat eens met Claw Boys Claw. Die verkocht eind jaren tachtig niet meer dan tien- à twintigduizend platen.''

Popprijs
Vast onderdeel van Noorderslag is de uitreiking van de Popprijs zaterdagavond laat. Dat is een onderscheiding voor de artiest of band die het afgelopen jaar de beste bijdrage aan de Nederlandse popmuziek heeft geleverd. Traditioneel werd de gelukkige getrakteerd op een bierdouche. Ooit begonnen in 1994, toen het publiek bier smeet naar presentator Jan Douwe Kroeske omdat sommigen de Vara-presentator niet pruimden. Sindsdien kregen de winnaars de volle laag. Symbolisch genoeg heeft de organisatie deze lauwerdouche op de dertigste verjaardag van het festival taboe verklaard. De oproep van Giel Beelen, vorig jaar tijdens de uitreiking aan Ilse DeLange, heeft gevolg gekregen.

,,Het is begonnen als geintje'', zegt Smidt. ,,Maar ondertussen was het niet leuk meer. Het winnen van de Popprijs is voor veel artiesten een belangrijke gebeurtenis in hun leven. Een biertje naar je hoofd geslingerd krijgen was misschien nog grappig, maar een bierregen is dat niet.''

Smidt noemt Noorderslag ‘de parel in de kroon' van Eurosonic Noorderslag. Het festival trekt zelfs steeds meer buitenlandse bezoekers, weet hij. ,,Ze krijgen op een avond een actueel overzicht van de Nederlandse popmuziek voorgeschoteld. Dat is erg fijn en overzichtelijk.''

Sikkema: ,,Voor de meeste bands is het nog steeds eervol op Noorderslag te spelen. Door de talrijke mediaregistraties van het festival hebben ze er ook belang bij. Dat je op Noorderslag staat, zegt iets over je status. Dat kan een band echt op zijn cv vermelden.''

Voorzet van Pim van Klink

De aanstichter van Noorderslag is Pim van Klink. De voormalige directeur van de Stadsschouwburg/De Oosterpoort kwam na zijn aanstelling in 1985 met het idee een popfestival op te zetten in De Oosterpoort. Tot dan toe werden er alleen sporadisch popconcerten door Mojo gehouden. ,,Ik was zelf een popliefhebber en wilde van popmuziek een speerpunt maken'', verklaart Van Klink, tegenwoordig kunsteconoom aan Tilburg University. Aan Stichting Pop Groningen (destijds bestaande uit Rob Kauffmann, Rob Akker en Peter Smidt) vroeg hij om er een invulling aan te geven. Dat werd het festival Holland-België in 1986. Hij gaf ze een budget van 25.000 gulden. ,,Ik weet nog dat er de maandag voorafgaand aan het festival nog maar 43 kaarten waren verkocht. Ik schrok me een ongeluk. Uiteindelijk werden er toch nog 1100 kaarten van de 2000 gesleten.''

Desondanks leed Holland-België volgens Van Klink een verlies van 40.000 gulden. ,,We kregen zulke positieve recensies in de landelijke pers dat we toch maar hebben besloten door te gaan.''

Winnaars van de Popprijs

2014 - The Common Linnets

2013 - The Opposites

2012 - Racoon

2011 - De Jeugd van Tegenwoordig

2010 - Caro Emerald

2009 - Kyteman

2008 - De Dijk

2007 - Armin van Buuren

2006 - Spinvis

2005 - Within Temptation

2004 - Ali B

2003 - BLØF

2002 - Tiësto

2001 - Anouk

2000 - Arling & Cameron

1999 - Postmen

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.