Een lesprogramma over aardbevingen

Omdat een kind nauwelijks snapt wat het betekent als de aarde trilt, ontwikkelt Veiligheidsregio Groningen voor basisscholen een uniek lesprogramma over aardbevingen.

Ze zien de inspecteurs die hun school controleren. Ouders praten erover en ze voelen zelf dat de grond trilt. Over aardbevingen en alles wat er bij hoort, ontwikkelt Veiligheidsregio Groningen daarom een voor Nederland uniek lespakket. Een programma voor basisscholen over gaswinning en hoe dat bevingen veroorzaakt, wat je moet doen voor, tijdens en na een schok en wat het met jezelf doet. Moet je bang zijn of niet?

,,Het is voor een kind lastig te begrijpen wat een aardbeving is'', licht Elita Córdova Gaytán toe. Zij is woordvoerster van Veiligheidsregio Groningen, de gezamenlijke regeling van alle gemeenten in de provincie, die zich bezighoudt met rampen en calamiteiten.

,,De vraag naar lesmateriaal kwam in eerste instantie vanuit de scholen en de onderwijswethouders in het gebied. Ook viel na de beving in Hellum op dat ouders via social media lieten weten dat hun kinderen wakker waren geworden en zich hardop afvroegen hoe ze het moesten uitleggen. Dat was nieuw.''

Drie pijlers

Het programma gaat vooralsnog uit van 27 lessen, geschikt voor alle groepen van het basisonderwijs, aangepast aan de leeftijd. Het pakket is zo samengesteld dat het gedoceerd kan worden als complete serie, of op thema als de actualiteit er aanleiding voor geeft.

,,Drie pijlers staan centraal: wat te doen voor, tijdens en na een aardbeving, hoe verwerk je een aardbeving en informatie over gaswinning en aardbevingen. Hierbij kun je dan denken aan een les over gaswinning waarbij leerlingen een energietest doen of kijken wat de oorzaken van een trilling kan zijn. Maar ook: wat kun je zelf doen om je veiligheid te vergroten? Loop rond je school of huis en kijk welke elementen een gevaar zouden kunnen zijn.''

Veiligheidsregio Groningen werkt onder meer samen met GGD en de afdeling Ontwikkelingspsychologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Klassewijzer verzorgt het materiaal. Ook NAM is er bij betrokken. Córdova Gaytán: ,,Zij bekijken vooral het technische verhaal.'' Het is de bedoeling dat het lesprogramma in het voorjaar klaar is. Dan zal ook een internetsite actief zijn, toegankelijk voor iedereen, maar met name gemaakt voor leerlingen, ouders en leerkrachten.

Geen constante angst

De openbare Prinses Beatrixschool, die met kinderopvang Kids2b en cbs Roemte in Loppersum in een tijdelijke school zit, is een van de scholen die nu al bij dit project betrokken is.

Directeur Peter Lunshof: ,,Wij zitten midden in aardbevingsgebied en merken dat het leeft in de klassen. Er is geen constante angst, maar na een beving vertellen kinderen over hun ervaring. Ze weten al dat je een dinky toy op je hoofd kunt krijgen, dat boeken uit de kast kunnen vallen en dat het beter is geen spiegel boven het bed te hangen.''

Het programma is volgens Córdova Gaytán uniek, omdat het risico in Groningen uniek is en er simpelweg nog niet zo'n lesprogramma in Nederland bestaat: ,,Je kunt de aardbevingen hier niet vergelijken met die in Amerika of Chili. Dat heeft te maken met meerdere oorzaken, zoals de grondsoort, de staat van de huizen en het type beving. Je kunt wel voorbereidingen treffen, maar je hebt geen invloed op de komst en tijdstip zelf. Dat maakt het voor kinderen ook zo spannend. Je voelt een schok en tegen de tijd dat je bedenkt dat je iets moet doen is het voorbij. Scholen in het gebied bereiden zich overigens al wel voor met ontruimingsoefeningen.''

,,Wat we hopen te bereiken is niet alleen dat leerlingen weten wat een aardbeving is en waardoor deze onverwachts kan komen, maar dat ze kunnen handelen als er een plaatsvindt en dat ze weten dat de klas een veilige plek is om gevoelens van angst en onmacht te uiten.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.