Beeld: Infographics DVHN

Extra betalen voor een knipbeurt of taxirit? Gedupeerde bedrijven brengen coronatoeslag in rekening: 'Dat heet marktwerking'

Beeld: Infographics DVHN

Gedupeerde bedrijven die weer opengaan brengen hun klanten soms een coronatoeslag in rekening. ,,Als de ondernemer meer kosten moet maken, dan is dat fair’’, zegt hoogleraar marketing Peter Verhoef.

Een knipbeurt bij Kortewiekt aan de Korreweg in Groningen is na de heropening 2,50 euro duurder geworden. Klanten betalen een coronatoeslag, zegt eigenaar Erwin Menkema. ,,We werken nu alleen nog maar op afspraak. Vroeger was het een zoete inval. Nu niet meer. Daardoor missen we naast de gezelligheid ook inkomsten.’’

Menkema heeft bovendien het nodige geïnvesteerd. Hij heeft mondkapjes moeten kopen, plastic handschoenen, desinfecterende middelen en ‘een hele partij knipschorten’. ,,Die mag ik slechts één keer dragen, daarna moeten ze in de was.’’

'Alles hangt van de overheid af'

Hij weet nog niet of de prijsverhoging tijdelijk is. ,,Dat hangt van de overheid af. Als over een half jaar alles weer normaal wordt, dan kan ik de verhoging weer terugdraaien. Anders niet.’’

Menkema is niet de enige ondernemer die de prijs van zijn producten duurder maakt. Thea Mol (51) uit Godlinze heeft nu nog een NOW-uitkering, maar als ze straks weer met haar taxi gaat rijden, gaat er bij de ritprijs ‘minstens 10 procent’ op, zegt ze. ,,Ik kan al twee maanden niet werken, daar moet ik een deel van terugverdienen.’’

Coronakwartje

De verwachting is ook dat sommige cafés en restaurants die volgende week weer open mogen de prijs verhogen. De horecasector is zelf al met het initiatief van het ‘coronakwartje’ gekomen: voor elk drankje mag de klant - op vrijwillige basis - 25 eurocent extra betalen. Landelijk hebben zich hiervoor al meer dan tweehonderd cafés aangemeld.

VNO-NCW MKB Noord maakt zich hier niet druk om. Daar gaat de ondernemer over. ,,Het is niet aan ons om iets te zeggen over de tarieven die ondernemers aan hun klanten berekenen. We zijn al lang blij dat ze weer aan de slag kunnen’’, zegt woordvoerder Björn de Vries.

'Misschien dat hij vroeger twee klanten per uur kan helpen en nu nog maar anderhalf'

,,Het is fair als de ondernemer meer kosten moet maken’’, reageert Peter Verhoef, hoogleraar marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij noemt het voorbeeld van een kapper die extra voorzieningen moet treffen om mensen te kunnen knippen. ,,Misschien dat hij vroeger twee klanten per uur kan helpen en nu nog maar anderhalf. Dan is het redelijk dat hij de prijs verhoogt.’’

Ook het argument van schaarste speelt een rol. Een barkruk en een terrasstoel moet je vanaf volgende week reserveren. Er zijn over het algemeen minder zitplaatsen beschikbaar, dus wordt deze exclusiever. Verhoef: ,,Als consument moet je misschien bereid zijn om voor die schaarste te betalen.’’

Wisselende reacties

Een kleine rondvraag op straat leert dat voorbijgangers er wisselend op reageren. ,,Ik kan me er iets bij voorstellen’’, zegt Rineke de Boer (59) uit Appingedam. ,,Niet bij kappers, want die zijn er voor iedereen. De horeca is toch een luxe, dat is voor mensen die sowieso wat meer te besteden hebben. Dus die moeten dat er maar voor over hebben.’’

Haar 75-jarige plaatsgenoot Ytse, die niet met zijn achternaam in de krant wil, vindt het ‘niet goed’. ,,Als gepensioneerde heb ik er al tien jaar niks bij gekregen, dus waarom mogen zij hun prijs wel verhogen? Ze hebben gewoon pech gehad.’’

'Ondernemers moeten niet extra winst proberen te maken'

Ook Carla (61) uit Roden vindt het ‘niet oké’. ,,Corona treft ons allemaal. Veel mensen hebben minder te besteden. Ondernemers moeten niet extra winst proberen te maken. Er zijn regelingen voor hen.’’

Daar is Jan-Arend Venema (58) het mee oneens. ,,Veel zaken horen bij het ondernemersrisico, maar corona is overmacht. Ik vind het geen probleem om zelf ook iets extra’s betalen.’’

Ellen Koster (25) uit Groningen is voor een extra bijdrage van klanten op basis van vrijwilligheid. ,,En als ze de prijs toch verhogen, moeten ze dat wel duidelijk aangeven zodat je het van tevoren weet.’’

'Prijsverhogingen zijn toegestaan'

De Consumentbond is er niet tegen gekant, aldus zegsman Gerard Spierenburg. Prijsverhogingen vindt hij toegestaan. ,,Iedereen kan voor zijn product vragen wat ie wil. Als mensen het niet willen betalen, moeten ze hun heil elders zoeken. Dat heet marktwerking.’’

Jan van Es van van café Groothuis in Emmen, die maandag ook weer zijn deuren opent, gooit zijn prijzen ‘vooralsnog’ niet omhoog. ,,Je moet voortdurend een afweging maken tussen kostprijs en wat je nodig hebt om rond te komen. Je moet ook oppassen dat je jezelf niet uit de markt prijst.’’

menu