Wouter van de Kolk (rechts) en Farshad Cheraghi importeren wodka uit Oekraïne. FOTO CORNÉ SPARIDAENS

Een stem voor Oekraïne én voor wodka

Wouter van de Kolk (rechts) en Farshad Cheraghi importeren wodka uit Oekraïne. FOTO CORNÉ SPARIDAENS

Oekraïners gaven hun leven voor de stap richting EU. Alleen al daarom moet Nederland 6 april ‘ja’ stemmen, zeggen twee Groninger ondernemers. Nog een reden is dat ze dan gemakkelijker wodka kunnen importeren.

Een misverstand over het associatieverdrag met de Oekraïne, waarvoor Nederland op 6 april naar de stembus gaat, is dat vooral multinationals belang hebben bij soepeler handelsverkeer. Ook voor Wouter van de Kolk (27) en Farshad Cheraghi (38) geldt dat. De Groningse ondernemers importeren sinds een jaar wodka uit dat land en nu gaat een kwart van de kosten op aan douane en transport.

Banen en levens

,,Een andere angst is dat de Oekraïners onze banen inpikken. Maar als wij minder kwijt zijn aan rompslomp kunnen we uitbreiden en meer mensen inhuren’’, verduidelijkt Van de Kolk, ,,je zou dus kunnen zeggen dat een ‘ja’ werkgelegenheid in Nederland oplevert.’’

De twee vinden, los van hun economisch belang, dat Nederlanders moreel verplicht zijn vóór te stemmen. Of, in ieder geval de moeite moeten nemen naar de stembus te gaan. Immers, de toenadering tot de Europese Unie ging in de Oekraïne niet zonder slag of stoot.

Dat streven heeft, sinds het begin van de Majdan-revolutie november 2013, toen het volk de straat op ging omdat president president Janoekovytsj het associatieverdrag niet wilde tekenen, veel mensenlevens gekost.

,,De sfeer is zelfs: waag het niet nee te zeggen’’, aldus Van de Kolk, ,,er is veel armoede en een groot deel van de bevolking wil hervormen. Het associatieverdrag is een enorme stap in de goede richting.’’

Wodka

Het niet alledaagse besluit om Oekraïnse wodka te importeren werd zo’n drie jaar geleden genomen. De twee kennen elkaar van het Italiaanse restaurant Da Carlo aan het Gedempte Zuiderdiep in Groningen. Cheraghi is eigenaar en Van de Kolk werkt daar.

Cheraghi: ,,In de tijd dat ik International Business Management studeerde aan de Hanzehogeschool waren er nogal wat Oekraïnse studenten. Op een feestje proefde ik voor het eerst hun wodka. Die was zo veel beter dan wat ik kende dat ik dacht: waarom hebben we die hier niet?’’

Een antwoord bleef uit, maar toen een van die vrienden, Mykhaylo Sydorenko, terugkeerde naar zijn vaderland en marketingmanager werd bij wodkaproducent Khortytsa polste hij Cheraghi om voor het bedrijf de Europese markt op te gaan.

Megafabriek

Die vroeg op zijn beurt Van de Kolk mee te doen en ze bezochten de fabriek, op het eiland Zaporozhye. Van de Kolk: ,,Het was tot voor de onrust de derde grootste wodkaproducent van de wereld. Ik stapte binnen en dacht meteen aan het programma Megafactories van National Geographic Channel. Ze kunnen een miljoen liter per week maken.’’

Cheraghi: ,,Omdat de Oekraïne onder de invloed van Rusland uit wil is de export die kant op met dertig procent gedaald. De vrachtwagens komen de grens niet meer over. Er staan veel banen op de tocht, dus zoekt Khortytsa een nieuwe afzetmarkt.’’

Na een voorbereiding van twee jaar is de onderneming van de twee Groningers, Ocean Boulevard Spirits B.V., op gang en zetten ze 10.000 liter per jaar om. De Oekraïnse wodka, zeven keer gedistilleerd en zacht van smaak, is al te verkrijgen bij de Mitra en veel Groningse horeca. De focus ligt op publiek van tussen de 18 en 30 jaar en ze willen binnen drie jaar naar een omzet van 60.000 liter. Het associatieverdrag, dat vooral een handelsverdrag is, zou dat vergemakkelijken.

Papier- en puzzelwerk

Van de Kolk: ,,Als je nu wat bestelt ben je twee maanden verder voor het in Nederland is. Je hebt ontzettend veel papierwerk. Transport gaat via Duitsland, het is soms een enorm gepuzzel om aan alle voorwaarden te voldoen.’’

Hoewel Oekraïne bekend staat als een corrupt land, merken de twee Groningers daar weinig van. Cheraghi: ,,Ze doen op een andere manier zaken. Afspraken liggen niet altijd vast. Alles gaat op basis van goed vertrouwen. Dat kan soms problemen opleveren. Maar dat speelt bij ons minder. Khortytsa is een groot commercieel bedrijf, gewend aan zaken doen met buitenland. Al weet je inderdaad nooit of een chauffeur niet ergens smeergeld moet betalen. Daar krijgen wij geen bonnetjes van.’’

Khortytsa Wodka

De fabriek van Khortytsa staat op het eiland Zaporozhye. Het bedrijf is in 2003 opgericht door Eugen Chernya en was tot enkele jaren geleden, toen de export naar Rusland daalde, de derde grootste wodkaproducent in de wereld.

In Nederland zijn twee soorten verkrijgbaar: Khortytsa Platinum en Khortytsa Ice. De eerste is een witte wodka die zeven keer is gedistilleerd en waarvan de afdronk zacht is te noemen. Khortytsa Ice is eveneens een witte wodka, maar met een vleugje mint. De fles verkleurt van wit naar helderblauw wanneer deze gekoeld is.

De producten van Khortytsa wonnen, zoals vermeld op de bedrijfssite, diverse prijzen. Zoals een gouden medaille van ‘Drinks International’ in 2010 en een zilveren medaille op de ‘San Francisco Spirits Competition’ in 2011 en 2013. Khortytsa Platinum & Ice ontvingen de status Excellent & Highly Recommended bij de ‘Ultimate Spirits Challenge (USC) New York’ in 2013 en 2014. Tevens ontvingen zij de beiden de gouden medaille in de ‘Las Vegas WSWA Tasting Competition’ in 2014.

Khortytsa sponsort de Champions League en was officiële sponsor van ‘the Klitschko v. Jennings World Heavyweight Championship fight’ in 2015.

menu