Eenzaam in de klas is taboe

Op de middelbare school kunnen leerlingen eenzaam zijn.

Eenzaamheid onder jongeren is een onderschat probleem. Dat stelt socioloog Gerine Lodder van de Rijksuniversiteit Groningen.

Dit terwijl er volop aandacht is voor eenzaamheid onder ouderen en onderzoek naar eenzaamheid onder jongeren recent is. Lodder: ,,Het zou goed als voor dit laatste onderwerp meer aandacht komt in de les.’’

Chronisch eenzaam

3 tot 10 procent van de jongeren is chronisch eenzaam. Daarover praten blijkt lastig. ,,Ik denk dat er bij jongeren een taboe op zit’’, zegt Gerine Lodder. Een jeugdcoalitie in Groningen werkt aan het bespreekbaar maken van eenzaamheid onder jongeren. ,,Je ziet nu dat decanen er mee bezig zijn. Maar vaak komen scholen pas in actie als er een probleem is. Terwijl je die problemen juist zou moeten voorkomen’’, vertelt Saskia Roest van Humanitas, trekker in dit traject.

Kennis delen is daarbij belangrijk. ,,Eigenlijk weten docenten nu vaak niet wat ze met eenzaamheid onder jongeren aan moeten’’, aldus Roest. ,,Daarom helpt het ontwikkelen van trainingen die voor docenten interessant zijn.

Kennis bij docenten ontbreekt

Gerine Lodder erkent dat kennis ontbreekt. ,,Bij eenzaamheid zie je vaak dat men kiest voor de oplossing: dan gaan we leuke dingen doen. Uit onderzoek blijkt dat dit soort initiatieven geen oplossing biedt. Mensen hebben wel een leuke tijd en zijn er positief over, maar als je gaat meten of het gevoel van eenzaamheid verminderd is, dan is dat niet veranderd. Als je eenzaamheid aan wilt pakken, dan moet je ook andere dingen doen.’’

Wat wel werkt, volgens Lodder, is het signaleren van eenzaamheid op scholen. Dat doe je door het met jongeren niet alleen te hebben over leerprestaties en de mentale gezondheid, maar juist ook over de sociale gezondheid.

menu