Eerste deuk in splinternieuwe boot naar Terschelling: schip voer tegen een paal na technische storing

Het eerste deukje, als gevolg van bedieningsproblemen, is een feit bij de nieuwe Willem Barentsz. Foto: Catrinus van der Veen

De technische storing die de nieuwe veerboot Willem Barentsz trof, heeft geleid tot schade aan de romp. Op Terschelling voer het schip tegen een paal.

De eerste beschadiging aan de nieuwe catamaran Willem Barentsz van rederij Doeksen is een feit. ,,Een deukje’’ noemt directeur Paul Melles het. Afgelopen weekeinde werd de veerboot uit de vaart gehaald vanwege een technisch probleem. Het nieuwe schip was toen net twee dagen in de vaart tussen Harlingen en Terschelling.

Schade

Bij het aanmeren op Terschelling ging er afgelopen weekend wat mis met het omschakelen van de bediening. Dat gebeurde toen de Willem Barentsz de haven al binnen voer. Omdat het de kapitein niet lukte de bediening over te nemen, kon er niet op tijd vaart geminderd worden. Daardoor voer de catamaran hard tegen een paal aan met schade aan de romp tot gevolg.

,,De schrik zat er wel even in bij de kapitein’’, aldus Melles. Dat, en de slechte weersomstandigheden van maandag, maakten dat de verbinding maandag niet meteen hervat werd. Alleen de laatste afvaarten van deze dag werden nog uitgevoerd. Dit nadat er uitgebreid testen waren gedaan om te kijken waar de bedieningsstoring vandaan kwam. ,,Dat hebben we nog niet kunnen vinden, maar de storing heeft zich niet meer voorgedaan’’, aldus Melles.

Proefvaart

Tijdens de proefvaarten die er met het innovatieve schip zijn gemaakt, heeft de storing zich nooit voorgedaan. De nieuwe veerboot is de eerste die volledig op LNG-gas vaart en een van de eerste schepen waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks roerpropellers aandrijven met vaste schroeven.

Van de uitgevallen vaarten zijn alle passagiers omgeboekt. Dat was nog een hele puzzel omdat de afgelopen dagen ook de sneldienstboot MS Koegelwieck uitviel door technische problemen. Die storing stond maandag nog bij de gewijzigde afvaarten.

Er moet nog een nieuwe catamaran in de vaart komen, de Willem de Vlamingh. Bij de bouw van beide catamarans kampte Doeksen met verschillende tegenvallers.

menu