Elektrisch rijden op 600 zonnepanelen in plaats van 30.000 liter diesel per jaar

In Groningen is vrijdag officieel het startsein gegeven voor het rijden met elektrische OV-bussen. Elke bus gebruikt even veel stroom als 600 zonnepanelen leveren. Het scheelt jaarlijks zo’n 30.000 liter diesel per bus.

In werkelijkheid gebruiken de bussen geen zonnestroom maar Nederlandse windenergie. Ze rijden komende week nog even op proef. Vanaf de nieuwe dienstregeling op 10 december is Q-link Groen (1 en 2) volledig elektrisch.

De bussen rijden onder meer naar Zuidhorn, het Europapark en de binnenstad. Ze hebben, naast de normale claxon, een minitoetertje (,,het lijkt wel een Legotreintje’’, hoorden we) om mensen te waarschuwen die hem niet horen aankomen.

Landelijke primeur

Het OV-bureau Groningen Drenthe stak miljoenen in het systeem en heeft er -na de dubbeldekkers tussen Groningen en Emmen- opnieuw een noordelijke primeur mee in huis: het zijn de eerste OV-bussen die ‘onderweg’ worden opgeladen.

Bij de eindhaltes P+R Reitdiep en Zuidhorn zijn snellaadstations gebouwd waar tien keer zoveel spanning op staat als op de ‘laadstraat’ in de garage. De lithium ion accu’s hebben voor de stabilisatie ook zo’n traag laadsysteem (6 uur) nodig om 100 procent te functioneren.

Ook elektrisch rijden op langere buslijnen

Volgens D66-gedeputeerde Fleur Gräper, voorzitter van het OV-bureau, biedt het systeem perspectief voor het elektrificeren van langere buslijnen. In de provincie zet Qbuzz vanaf 10 december voorlopig eerst twee elektrische waterstofbussen in. Ze tanken bij het nieuwe snellaadstation waterstof dat volgende week in Delfzijl open gaat.

Deze blauwe bussen -met grote letters waterstof op de zijkant- rijden vanaf 10 december vanuit Appingedam op verschillende routes, ook in Drenthe. Qbuzz rijdt bovendien met hybride bussen in Emmen en met twee accubussen naar Groninger Airport Eelde.

‘Combinatie van bus en tram’

Wethouder Paul de Rook (D66) van Groningen verwacht veel van de nieuwe elektrische bussen, bleek bij de presentatie. ,,Het maakt de bus wat hipper en dat is belangrijk voor het imago. De bus kampt soms met vooroordelen. Maar dit is met name in de stad natuurlijk fantastisch: een bus zonder uitlaatgassen en lawaai.’’ Hij ziet in de bus een combinatie van de voordelen van de tram met de flexibiliteit van de bus.

Qbuzz directeur Astrid van Veldhuizen vertelde dat chauffeurs speciaal zijn opgeleid en het opladen niet vergeten. ,,We kijken vanuit de verkeersleiding constant mee. Als een batterij leeg raakt, geven we een seintje dat de bus aan de lader moet.’’

Ze bezwoer dat de Groningse bussen helemaal elektrisch zijn. ,,Ook de kachels. Dat lijkt misschien normaal, maar in elektrische bussen elders in het land werken die stiekem nog wel eens op diesel. Bij ons niet.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.