Makelaardij Zuidlaren heeft nieuwe manier van presenteren op Funda. FOTO GEERT JOB SEVINK

Elk huis zijn eigen website

Makelaardij Zuidlaren heeft nieuwe manier van presenteren op Funda. FOTO GEERT JOB SEVINK

De digitale wereld biedt uitgelezen kansen om huizen op een bijzondere manier te presenteren. Makelaardij Zuidlaren combineert een persoonlijke benadering met een uitgebreide presentatie op het web.

Mond-tot-mondreclame, daar kan niets tegenop. Dat geldt ook in de huizenwereld. Makelaardij Zuidlaren in Zuidlaren introduceert een manier om een directe benadering van potentiële kopers te koppelen aan een individuele presentatie op het web. ,,Elk huis krijgt een eigen website, met daarop de foto's, de omschrijving, een video en alle gegevens’’, vertelt eigenaar Marjan Fens van de makelaardij.

Het adres van het betreffende huis is tevens het adres van de website. Fens tikt www.bernhardlaan15.nl in de adresregel van haar browser. Gelijk komt de presentatie van het huis in Zuidlaren op het scherm. Bij de presentatie horen visitekaartjes, waarop het webadres staat afgedrukt. Die kaartjes vormen een essentieel onderdeel van het project. ,,We laten hiervan per huis 100 drukken. Daarvan houden we er 25 zelf, de overige 75 krijgt de verkoper.’’

Daarmee betrekt Fens de verkoper veel actiever bij de zoektocht naar een koper dan bij normaal het geval is. ,,Hij of zij kan de kaartjes uitdelen op zijn werk, op een feestje, op de voetbalclub, noem maar op. Want vaak zijn mensen nieuwsgierig naar wat voor huis je te koop hebt. Met dit visitekaartje kunnen mensen meteen op hun smartphone een kijkje nemen en kan het gesprek op gang komen.’’

Kans

Natuurlijk is de kans klein dat een ploeggenoot op de voetbalclub meteen een bezichtiging plant, realiseert Fens zich. ,,Maar hij weet misschien wel iemand die op zoek is naar een huis en kan het kaartje weer doorgeven.’’

Fens hoopt dat er op die manier meer reuring ontstaat rondom haar te koop staande huizen, waardoor ze sneller de juiste koper kan vinden. Het bedrijf HomeShow uit Nunspeet heeft het systeem bedacht en ontwikkeld. Fens: ,,Ze hebben mij benaderd met de mededeling dat Zuidlaren de juiste omgeving is voor deze aanpak. Ik heb wel bedongen dat ik voorlopig het alleenrecht heb op deze aanpak.’’

Nu maken veel huizenbezitters al gretig gebruik van sociale media als ze hun huis onder de aandacht willen brengen. Ze zetten op Facebook een linkje naar de presentatie op makelaarssite Funda, en roepen vrienden op het bericht te delen. Zo kan het al snel onder de aandacht van honderden internetvrienden komen.

Toch is het de ervaring van Fens dat delen via sociale media weinig concrete resultanten oplevert. ,,Ik weet niet precies waarom, maar het is zo.’’

Emotie

Ze weet wel dat de persoonlijke noot heel belangrijk is bij de huizenverkoop. ,,Bij een huizenkoop gaat het om de emotie: je moet je goed voelen in een huis. Bij een bezichtiging is het zaak even goed contact te leggen met de bezoeker. Ga even zitten, neem een kop koffie. Kom nog eens terug als het avond is. Dat kost wel tijd, maar het is wel heel belangrijk.’’

De persoonlijke benadering voert Fens door in haar eigen bedrijf, dat ze in 2012 overnam. ,,We maken een lounge, waar we mensen in een wat warmere omgeving kunnen ontvangen dan op een kantoor. We delen dit pand met eigenaar Notariaat Zuidlaren en projectinrichtingsbedrijf Hoormann. Zo hebben we allerlei kennis en voorzieningen binnen handbereik.’’

Raakt de rol van de makelaar niet uitgespeeld door de opkomst van internet? Mensen kunnen tegenwoordig gemakkelijk zelf een webpresentatie maken van hun huis. Fens: ,,Ik zit nu 30 jaar in dit vak en merk dat doe-het-zelven juist minder vaak voorkomt dan vroeger. Juist nu kunnen er gemakkelijk complicaties optreden. Een koper krijgt zijn financiering niet op tijd rond, er blijkt nog een gebrek te zijn aan het huis. Bij ruwweg de helft van de transacties doet zich zoiets wel voor. Dan heb je echt een makelaar nodig om alles goed te regelen.’’

menu