Alfons van den Oever, pakketbezorger van Post NL, heeft zijn wagen volgeladen.

Een kijkje in de keuken van het PostNL-sorteercentrum: elke dag verlaat een berg pakjes Kolham (en donderdag spande de kroon)

Alfons van den Oever, pakketbezorger van Post NL, heeft zijn wagen volgeladen. Foto: Duncan Wijting

De berg pakjes die vanuit het sorteercentrum van PostNL in Kolham wordt bezorgd, blijft groeien. 26 november is voorlopig het hoogtepunt met 53.121 stuks. ‘Er kan geen pakje meer bij, we zitten vol’.

Bam! Met een flinke klap sluit pakketbezorger Alfons van den Oever uit Groningen om kwart voor elf zijn afgeladen bestelbus bij het sorteercentrum langs de A7 in Kolham. 198 pakjes gaat hij de komende uren bezorgen, in de omgeving van Bedum en Zuidwolde. Het is één van de 210 routes die donderdag worden gereden vanuit Kolham.

Druk zeker, een dag voor Black Friday en een week voor sinterklaas? ,,Ach, het is voor ons al druk vanaf begin maart, toen de eerste lockdown begon. Het lijkt wel of het tegenwoordig het hele jaar kerst is’’, lacht de 51-jarige Groninger. ,,Maar ik doe het werk graag, dit is een prima route. Al heb je soms wel wat stress, de auto moet leeg en niet iedereen op de weg kan geduld opbrengen als je even ergens staat geparkeerd.’’

Volgestouwd

Depotmanager Marja Wietsma kijkt goedkeurend toe hoe de ene na de andere volgestouwde bestelbus het terrein afrijdt. Het is extreem druk, zegt ze haast ten overvloede. ,,Toen dit sorteercentrum in 2013 werd geopend, deden we 25.000 pakjes per dag. Vandaag bezorgen we er bijna 55.000, bestemd voor heel Groningen en de kop van Drenthe. Het is de drukste dag van het jaar.’’

Dat werk wordt gedaan door ruim vierhonderd medewerkers: bezorgers, sorteerders en overige werknemers. Er is met het oog op de drukte extra personeel en ook een aantal extra busjes geregeld om de stroom goederen in goede banen te leiden.

Ook elders is het aanpoten voor de pakketbezorgers van Post NL. Er worden in heel Nederland nu dagelijks 5500 bezorgritten gemaakt, duizend meer dan gebruikelijk. Op de drukste dagen verwacht het bedrijf 1,5 miljoen pakjes per dag te bezorgen.

loading

Hitrate

Post NL heeft het dus flink drukker sinds het coronavirus velen thuishoudt en het winkelbezoek drastisch is afgenomen. Dat heeft overigens als bijkomend voordeel dat de meeste pakjes direct afgeleverd kunnen worden. ,,De hitrate is heel hoog nu veel mensen thuis zijn. We zitten op bijna 98 procent’’, zegt manager en oud-postbode Nico Kraan tevreden.

Groeit het sorteercentrum niet uit zijn jas? ,,Nou, we zitten helemaal vol, dat klopt. Er kan geen pakje meer bij. We kunnen wel een nieuw gebouw neerzetten, maar er is geen plek meer op de sorteerband. Die loopt al van zeven uur ’s ochtends tot een uur of een ‘s nachts’’, aldus Kraan.

Stapelen

Vrachtwagens brengen de stroom pakketten naar het sorteercentrum, waar ze één voor één op een lopende band worden gelegd. Een scanner leest vervolgens het adres af, waarna het pakje op de band naar een bepaalde uitgang (‘dock’) wordt geleid. Daar wacht een bezorger die alles keurig in zijn bus stapelt, op volgorde van aflevering.

Wat zit er in al die dozen, kartonnetjes en zakken? ,,Van alles. In deze tijd van het jaar zijn het vooral cadeaus. Maar ook veel kleding en elektronica. Zo heb je in elk jaargetijde weer bepaalde zaken die opvallen. In het voorjaar krijg je de trampolines en de opblaasbare zwembaden en het tuinmeubilair’’, weet Wietsma.

Wanneer de kinderbijslag is uitbetaald is het ook altijd iets drukker, en dat geldt ook als de salarissen zijn overgemaakt. ,,Dan hebben wij een piek.’’

De drukte houdt voorlopig aan tot de eerste weken van januari, voorspelt de depotmanager. ,,Kerst is altijd heel druk. Daarna is er ook nog een drukke periode, tot half januari. In die tijd worden er altijd veel spullen teruggestuurd, dingen die mensen willen ruilen of waar ze niet tevreden over zijn. Dan hebben we ook nog een klein piekje.’’

menu