De beoogde route van de Lelylijn.

En weer neemt een partij, nu D66, de Lelylijn op in verkiezingsprogramma

De beoogde route van de Lelylijn.

Leden van D66 voegen de Lelylijn en de Nedersaksenlijn - twee spoorplannen die Noord-Nederland veel sneller verbinden met de rest van de wereld - zaterdag vrijwel zeker toe aan het landelijke verkiezingsprogramma van D66.

,,Ze hebben met grote meerderheid gestemd voor een amendement om de Lelylijn alsnog een belangrijke plek te geven in ons verkiezingsprogramma. Het is in combinatie met de spoorlijn naar Hamburg een van de ontbrekende schakels in het Europese spoornetwerk. Daar zet de Europese Unie de komende decennia stevig op in’’, zegt het Groninger gemeenteraadslid Tom Rustebiel. Hij was een van de initiatiefnemers.

Blij

De nieuwe Zuiderzeelijn is inmiddels opgenomen in veel meer verkiezingsprogramma’s, zoals die van CDA, PVDA en ChristenUnie. De spoorlijn(en) staan ook in de verkiezingsprogramma’s van SGP, Partij voor de Dieren en de SP (nog niet vastgesteld).

Henk Pals van de initiatiefgroep Lelylijn in Emmeloord, die de spoorlijn weer op de kaart heeft gezet, is blij met de politieke steun omdat die nodig is voor een volgende stap. Hij vindt het opmerkelijk dat GroenLinks nog niet meedoet. ,,Daar hadden we het als een van de eersten van verwacht.’’

,,Dat gebeurt ook nog wel’’, weet raadslid Benni Leemhuis uit Groningen. Hij gaat ervanuit dat de ledenvergadering het plan in december toevoegt aan het programma. ,,GroenLinks is inmiddels tot en in het bestuur in Utrecht en de Tweede Kamerfractie in Den Haag overtuigd van het belang van de Lelylijn. Hij staat ook al in het internationale spoorplan van ons Kamerlid Suzanne Kröger.’’

IJzeren ruggengraat

Pals is benieuwd of het noordelijke VVD-ers ook lukt om de Lelylijn alsnog in het verkiezingsprogramma van die partij op te nemen. Zij moeten dat nog met een amendement voor elkaar zien te boksen. Volgens Rustebiel maakt thuiswerken het belang van de spoorlijn groter. ,,Wonen en werken kunnen verder uit elkaar liggen dan tot nu toe de norm was. De spoorlijn geeft ook internationaal perspectief als de lijn aansluiting biedt op Hamburg, Berlijn en Scandinavië.’’

Via Joey Koops uit Emmen krijgt de Nedersaksenlijn ook een plek in het verkiezingsprogramma van D66. Als ‘ijzeren ruggengraat’ voor alle inwoners van Groningen, Drenthe en Overijssel.

menu