Eurosonic wapent zich tegen Duitsers

Ondernemers en overheid zijn samen met de organisatie van Eurosonic Noorderslag op zoek naar een steviger fundament voor het muziekfestijn. Dit om concurentie uit met name Duitsland af te weren.

De vrees is dat Duitse festivals Eurosonic Noorderslag (ESNS) naar de kroon willen steken. Vooral het Hamburgse Reeperbahnfestival wordt als een geduchte rivaal gezien. Er wordt gezocht naar ideeën die het Groningse festijn versterken.

Er is al geopperd ESNS naar het voorbeeld van SouthbySouthwest (SXSW) in het Amerikaanse Austin te verlengen met een internet-festival voor jonge startups. Een groep ondernemers heeft het voornemen zich komend jaar te oriënteren op het Texaanse festival.

'Eerst de rockers, daarna de nerds'

Marco de Jong, ondernemer en eigenaar van internetbedrijf theFactor.e, is er voorstander van in Austin te kijken. Groningen heeft een sterke online-sector en afgelopen jaar was er voor het eerst The Holland WebWeek Groningen (THWWG). ,,Kijk of er een combinatie is te maken met Eurosonic'', vindt hij. ,,Laat eerst een aantal dagen de rockers komen, daarna de nerds. Plus een paar dagen overlap van beide festivals.''

De Ondernemersclub van Eurosonic Noorderslag organiseerde afgelopen weekend een diner, mede om de alarmklok te luiden. Want niet overal wordt de waarde van het festival herkend. ,,We zitten hier op een goudmijn'', vindt Marco de Jong. ,,Er is in de muziek met afstand geen evenement dat in Europa zó scoort als Eurosonic Noorderslag. Ik blijf het vreemd vinden dat haast niemand in Groningen zich bewust is van de Europese potentie.''

Hinder van horeca

Eurosonic heeft ook steeds meer hinder van horeca-gelegenheden die meeliften op het succes van ESNS. Volgens initiatiefnemer en organisator Peter Smidt gebeurt het steeds vaker dat benaderde bedrijven zeggen dat ze al sponsoren. ,,Dan blijkt dat ze ergens iets meebetalen aan een bandje in een kroeg. Dat geld belandt niet bij ons.''

Groningens wethouder Paul de Rook sprak ook bij de ondernemers. Hij benoemde twee elementen die ESNS sterk maken en die elders amper te kopiëren zijn: kritische massa en collectiviteit. Er zal worden gepraat met FC Groningen en er zal met een scheef oog naar de mogelijkheden van de Euroborg worden gekeken. Want Marco de Jong stelde onwomwonden: ,,De Oosterpoort is te krap. Mooi maar krap.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.