Extra buitenschoolse les, vriendschapsscholen en onderzoek naar schooladvies: Gronings onderwijs moet diverser

Foto: Archief DVHN

Een kind van hoogopgeleide ouders uit een goede buurt gaat in Groningen vaak naar heel andere scholen dan iemand uit een armere wijk. De gemeente, en de scholen zelf, willen daar iets aan doen.

Ze sluiten daarom een maatschappelijk akkoord, met afspraken voor meer kansengelijkheid en minder segregatie in het onderwijs. Woensdag wordt het akkoord in het Forum ondertekend door onderwijswethouder Carine Bloemhoff (PvdA) en bestuurders van scholen en kinderopvanginstellingen in Groningen.

Meer diversiteit zorgt voor betere ontwikkeling bij kinderen

De basisscholen in Groningen zijn nu te weinig gemengd: op de ene zitten veel kinderen uit gegoede milieus, op de andere juist veel kinderen met een armere achtergrond. ‘60 procent van de basisschoolleerlingen zou van school moeten veranderen om te komen tot een gelijke verdeling van leerlingen met hoog- en laagopgeleide ouders’, schrijft de gemeente.

Volgens de wethouder en de scholen kunnen leerlingen zichzelf beter ontplooien als ze ook leeftijdsgenoten met andere achtergronden ontmoeten, ‘en zich met hen verbonden voelen’. Dat willen ze de komende jaren stimuleren.

Buitenschoolse activiteiten voorkomen achterstand

Er komt bijvoorbeeld contact tussen ‘vriendschapsscholen’, die samen voor- en naschoolse activiteiten gaan organiseren. ‘Zo worden contacten tussen leerlingen van verschillende achtergronden en uit verschillende buurten bevorderd.’

Vanaf 2021 wil de wethouder ook experimenteren met de verlengde schooldag. Kinderen kunnen buiten schooltijd extra activiteiten doen om te voorkomen dat ze achter gaan lopen op hun leeftijdsgenoten. De extra lessen worden 50 weken per jaar aangeboden en gaan bijvoorbeeld over bewegen, gezonde voeding of beroepsleven, maar ook over taal, rekenen en wetenschap.

Te hoog of te laag schooladvies

In de Korrewegwijk komt een proef waarbij drie basisscholen de voorlichting gezamenlijk aanpakken, in plaats van ieder voor zich. Ook werkt de gemeente aan een informatiebank over onderwijssegregatie en kansenongelijkheid. Daarin verzamelt ze bijvoorbeeld cijfers over de schooladviezen die kinderen in groep 8 krijgen, en hoe vaak die adviezen achteraf te hoog of te laag blijken.

Bloemhoff maakt op een later moment ook afspraken met het voortgezet onderwijs en het MBO.

menu