Fietsbrug over A7 wordt langste van Nederland

De provincie Groningen krijgt er een iconisch bouwwerk bij. Tussen Blauwestad en Winschoten-Noord wordt de langste fiets- en wandelbrug van Nederland aangelegd.

Met een lengte van circa 800 meter mag de fiets- en wandelbrug met recht een opvallend bouwwerk worden genoemd. De provincie en de gemeente Oldambt hebben 6,5 miljoen euro klaarliggen om het bouwwerk te realiseren.

Op een aantal gedeeltes van het traject is het stijgingspercentage 2,5 procent. ,,Dat is direct het maximum percentage dat de landelijke fietsbond hanteert”, weet Johan Koopmans, directeur Blauwestad.

6 miljoen

De fiets- en wandelbrug wordt in principe 3,50 meter breed, maar Koopmans hoopt dat geïnteresseerde bedrijven in staat zijn om voor de ruim 6 miljoen euro een weggedeelte van maximaal 5 meter aan te leggen. In noodgevallen kan de brug gebruikt worden voor ambulancevervoer. ,,Alleen in acute gevallen voor mensen op de brug”, legt Koopmans uit. ,,Het wordt in principe geen verkorte verbinding voor hulpverleningsdiensten tussen Winschoten en Blauwestad.”

Koopmans verwacht als Provinciale Staten en de gemeenteraad van Oldambt akkoord gaan met de miljoeneninvestering, in het najaar duidelijk is wie de brug gaat aanleggen. Volgend jaar kan dan een begin worden gemaakt met de bouw.

Er zal het een en ander worden gevraagd van de bouwer. Zo moet een deel van de fiets- en wandelbrug op palen worden gebouwd. Dat is het gedeelte bij het Oostereinde, de parallelweg langs de A7. Dat gebied maakt deel uit van het Natuurnetwerk Nederland, voorheen de Ecologische Hoofdstructuur.

Betonnen bak

Het is mede de reden dat het bouwwerk ruim een miljoen euro duurder uitvalt dan vooraf was gedacht. ,,Ook het verleggen van een gasleiding in de buurt van de dijk bij het Winschoterdiep gaat veel geld kosten.”

De brug krijgt boven de A7 een hoogste punt van 5,10 meter. Het gedeelte over het Winschoterdiep is een beweegbaar deel, waardoor bij het passeren van grote schepen wandelaars en fietsers halt moeten houden. Koopmans zegt dat de fiets- en wandelbrug met duurzame materialen moet worden aangelegd. ,,We willen absoluut geen betonnen bak. Het moet een iconisch bouwwerk worden, zodat passanten met open mond staan te kijken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.