Fietsers in Groningen zijn vier jaar lang de klos door sluiting van de Esperantokruising

Zo ziet de fietstunnel er in de plannen uit. Foto: Aanpak Ring Zuid

De drukke spoorweg overgang bij de Esperantostraat in Groningen sluit in april. Fietsers moeten tot eind 2024 een flink stuk omrijden.

De vele fietsers en voetgangers die dagelijks het spoor tussen de Oosterpoortbuurt en de Herewegbuurt oversteken, moeten vanaf vrijdag 3 april ruim een kilometer omfietsen. Ze kunnen kiezen uit het Herewegviaduct of de fietstunnel bij Station Europapark. De overweg gaat dicht omdat de nieuwe Helperzoomtunnel die dag wordt geopend.

Aanleg extra spoorlijn

Spoorbeheerder ProRail sluit de overweg omdat er een vierde spoor bij komt. Voor het auto- en fietsverkeer is de Helperzoomtunnel bedacht. In de toekomst komt er pal naast de huidige overweg een fietstunnel.

Volgens ProRail is het niet veilig om voor de komende jaren een tijdelijke oversteekplaats voor fietsers aan te leggen. Dat gebeurde vorig jaar wel bij de spoorwegovergang Paterswoldseweg waar ook een tunnel werd gebouwd. „Die overweg kruist twee sporen, bij de Esperantokruising komen er vier. Daardoor wordt de oversteek te breed”, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas.

loading

Fietstunnel nog niet in gebruik

De sluiting is opmerkelijk omdat een deel van de toekomstige fietstunnel al sinds augustus 2017 onder het spoor ligt. De tijdelijke noordbaan van de Zuidelijke Ringweg zit de opening van die fietstunnel in de weg. Die ligt voor een deel precies onder het tijdelijke viaduct. Voor beide ingangen staat een pijler. De tunnel is op die plek aangelegd vanwege de leidingen en bekabeling die er onder de grond liggen.

„Pas als de tijdelijke weg is afgebroken, kan de tunnel worden gebruikt”, zegt Nicolette Boelens, woordvoerder van Aanpak Ring Zuid. Volgens de huidige planning is de nieuwe weg begin 2024 klaar en het viaduct eind dat jaar afgebroken. Ze erkent dat een omleidingsperiode van bijna vijf jaar lang is. „Ik snap heel goed dat het voor fietsers wennen is, maar fietsers en voetgangers kunnen goed omreizen.”

‘We zijn blij dat er een tunnel komt’

„Het was beter geweest als de fietstunnel nu klaar zou zijn’’, verzucht Wim Borghols van de Fietsersbond. „Maar we zijn blij dat er een tunnel komt. We zouden er actie op kunnen ondernemen, maar helaas zien we geen andere oplossing.”

De Fietsersbond signaleerde begin 2017 al dat er bij de bouw van de tijdelijke wegenstructuur te weinig aandacht voor het fietsverkeer was en maakte tevergeefs bezwaar tegen de plannen.

ARZ is leidend

Hoe kijkt de gemeente Groningen tegen de op handen zijnde omleidingen aan? „Het beleid van Aanpak Ring Zuid (ARZ) en ProRail is leidend”, zegt een woordvoerder. Die benadrukt dat de fietstunnel later is toegevoegd aan de plannen. „Die is door ons bedongen. Hij zou er eerst niet komen.”

De woordvoerder geeft toe dat bijna vijf jaar omfietsen een lange tijd is. „Groningen is een fietsstad, maar veiligheid is voor ons ook belangrijk. We snappen dat het lastig is voor de fietsers, maar het is wat het is.”

Levensgevaarlijk

De huidige drukte en rond de Esperantokruising is zowel ProRail als menig weggebruiker een doorn in het oog. Het verkeer komt er van alle kanten, in de vorm van treinen, auto’s, fietsers en voetgangers. Velen zien de oversteek als een levensgevaarlijk avontuur.

De overweg werd jarenlang voornamelijk door fietsers gebruikt. De drukte met auto’s ontstond toen de bouwer van de nieuwe Zuidelijke Ringweg toestemming kreeg om de op- en afritten naar de Oosterpoortbuurt en bij DUO af te breken, terwijl de voor die auto’s bedoelde Helperzoomtunnel nog niet klaar was.

menu