Landschapskunst in Meerstad: dwars door het nieuwe landartpark aan de oevers van het Woldmeer kronkelt een witbetonnen fietspad ,,als een kettingsnoer door het landschap''.

Fietspad in Meerstad verbindt Stadjers met kunst en natuur

Landschapskunst in Meerstad: dwars door het nieuwe landartpark aan de oevers van het Woldmeer kronkelt een witbetonnen fietspad ,,als een kettingsnoer door het landschap''. Foto: Meerstad

Met het gloednieuwe Park Meerstad én een nieuw fietspad hoopt Meerstad zich bij de Stadjer in de kijker te spelen.

Het project is zo groot als de Groningse drafbaan en is een van de grootste landschapskunstwerken van Nederland. Donderdag wordt het officieel geopend. “Dit fietspad is uniek in zijn soort.”

Eenmaal vertrokken vanuit de altijd drukke binnenstad van Groningen zijn de verschillen al snel merkbaar: rustige fietspaden worden de norm en chaotische kruispunten maken plaats voor overzichtelijkheid en orde. Al fietsend over de Driebondsweg langs de weilanden, verrijst aan de horizon een wijk waar nog druk wordt gebouwd: het is Meerstad, gevormd rond het Woldmeer. Sommige terreinen zijn nog kaal, maar dat is slechts van korte duur.

Grootste van Nederland

De entree van het nieuwe stadsdeel is alvast groots aangepakt met de aanleg van een park en een fietspad. De lat is hoog gelegd: het park is een van de grootste landschapskunstprojecten van Nederland, zo groot als de Groningse drafbaan. Het project ontstond uit een samenwerking tussen de kunstcommissie van Meerstad, waarin ook de bewoners plaats hadden, kunstenaar Jeroen Doorenweerd en landschapsarchitect Mathijs Dijkstra.

loading

Het grijze massief betonnen pad kronkelt naar het Woldmeer, de kern van de wijk, en weer terug. Op wat struiken na is de route langs het fietspad nog kaal, maar „volgend jaar staat het vol met bomen”, zegt Robert Leverman, projectleider en directeur van Bureau Meerstad. Kunstenaar Doorenweerd is in ieder geval tevreden met het resultaat: „De uitvoering ging supergoed en het ziet er beter uit dan ik had durven dromen.”

Beton

Directeur Leverman vertelt graag en enthousiast over de bijzonderheid van de nieuwe aanwinst: „Een fietspad en park vormgegeven zoals dit is nog niet eerder gemaakt.” Het bleek geen eenvoudige klus: het pad is samengesteld uit grote betonblokken, die allemaal een voor een op hun plek moesten worden gelegd: „Voor het vervoeren van de betonblokken maakten we een rijbaan naast het fietspad, waar de vrachtwagens overheen konden rijden. Met een hijskraan zijn alle blokken achter elkaar geplaatst, als een soort kettingsnoer door het landschap heen.”

loading

Dat is precies wat Doorenweerd voor ogen had. Geen loodrecht pad, maar een beleving in het landschap. „Het fietspad moet een groot en contrastrijk element in het landschap zijn, als een soort langgerekte sculptuur. Beton is daar bij uitstek geschikt voor”, legt hij uit.

Opening

Wellicht brengt de voltooiing van de omliggende wijken Tersluis en De Zeilen meer leven in de brouwerij: op de frisse ochtend is het stil en op het pad is vooralsnog geen fietser te bekennen. De voorpret omtrent de opening van het fietspad op donderdag, geleid door Doorenweerd en landschapsarchitect Dijkstra, wordt er niet minder om.

Aanvankelijk had de opening eind 2018 moeten plaatsvinden, maar de weersomstandigheden gooiden roet in het eten. Niet erg, vindt directeur Leverman: „Je werkt natuurlijk met zware elementen. Als je dan een koude winter hebt of herfstweer, dan kan het langer duren. Maar we zijn nog steeds dik tevreden, ik zie het niet als een vertraging.”


3D-technieken

Ook het vlakke landschap werd onder handen genomen. Met honderdduizend kuub zand werden heuvels gemaakt, waardoor reliëf ontstond. Het kunstwerk is met behulp van de nieuwste 3D-technieken uitgewerkt, iets dat volgens Doorenweerd uniek is in de landschapskunst. Met de computer werden hoogtelijnen toegevoegd, die door middel van GPS direct konden worden doorgegeven aan de bouwers van het fietspad. „Hierdoor kon een bijna exacte kopie van de maquette worden gemaakt. Dat is nog nooit vertoond in de land-art . Ik kon bijna een beetje voor God spelen”, zegt Doorenweerd.

Beleving

Gaan de Stadjers het fietspad en het park ook als kunst herkennen? Een moeilijke vraag, vindt Doorenweerd, en hij vindt het ook niet zo belangrijk. De kunstenaar hecht meer waarde hoe de gebruikers de nieuwe omgeving gaan ervaren: „Ik vind beleving belangrijk in een kunstwerk en hoop vooral dat mensen gaan nadenken over wat er gebeurt, want het landschap verandert op het fietspad.”

loading

Toegankelijkheid is voor de kunstenaar ook van belang: „Mensen moeten op de heuvels kunnen klimmen, ervan af kunnen rollen. En het is mooi om iets te maken dat er voor een lange tijd ligt. Kinderen groeien ermee op, het komt in hun systeem. Dat vind ik geweldig.”

menu