Fietsrotonde verbetert gevaarlijk kruispunt

Artist impression van de unieke fietsrotonde voor het kruispunt Wilhelminakade - Prinsesseweg

Een grote fietsrotonde moet de kruising Wilhelminakade/Prinsesseweg in Groningen veiliger maken. Dit plan werd dinsdag aan het publiek gepresenteerd.

„Het idee is dat de fietser overal voorrang heeft”, zegt Jeroen Bos, projectleider bij de gemeente Groningen. „Op het huidige kruispunt is de verkeerssituatie vooral heel onduidelijk.” De fietsrotonde, volgens Bos de eerste in Noord-Nederland, moet daar verandering in brengen.

In de voorgestelde herinrichting komen fietsers vanaf de Prinsesseweg, de Wilhelminakade of de Herman Colleniusbrug op de rotonde terecht. Daar hebben zij voorrang op het autoverkeer. „Via de rotonde kunnen ze veilig oversteken”, zegt Bos. „Bijvoorbeeld naar het Jaagpad, dat onderdeel is van de Slimme Route naar Zernike.”

Inbreng

Bermen in de binnenste ‘hoeken’ van de rotonde dwingen de fietsers het fietspad te volgen. „Zo voorkomen we dat ze het kruispunt alsnog dwars oversteken”, zegt Bos. „Dat is wat nu juist de gevaarlijke situaties oplevert.”

Het dinsdag gepresenteerde plan is mede tot stand gekomen door de inbreng van Stadjers. „We hebben rekening gehouden met de opmerkingen die we tijdens de eerste inloopbijeenkomst in december kregen”, licht Bos toe. „De fietsrotonde is daar een voorbeeld van. Dat idee werd door bezoekers aangedragen.”

Duidelijke regels

Van de vijf oplossingen die Bos in december presenteerde, werden er twee bijzonder goed ontvangen. Aan de ene kant het idee van shared space : auto’s en fietsers delen de weg. Al het verkeer is gelijk, waardoor mensen op eigen verantwoordelijkheid voorrang moeten verlenen. Aan de andere kant het tegenovergestelde: een kruispunt met heel duidelijke verkeersregels. Een meerderheid van de bezoekers gaf de voorkeur aan duidelijke regels.

Zo bleek ook dinsdag tijdens de tweede inloopbijeenkomst. De meeste bezoekers reageerden positief op het huidige plan. „Op deze manier is het voor iedereen duidelijk wat de bedoeling precies is”, zegt Karel Bokhorst (33). Hij steekt de kruising regelmatig over. „Mensen letten op, omdat ze weten dat het gevaarlijk is. Dit maakt het een stuk overzichtelijker.”

Bijschaven

Volgens Bos moet het ontwerp nog een beetje worden bijgeschaafd. „We gebruiken de inbreng en verbeteren het nog een laatste keer.”

Het uiteindelijke ontwerp ligt in mei bij het Groninger college van B en W en de gemeenteraad. Als het daar tijdig wordt goedgekeurd, beginnen de bouwwerkzaamheden in oktober. „Al met al zal de verbouwing zo’n vier weken duren”, zegt Bos. Hij verwacht dat het kruispunt slechts een weekend volledig afgesloten hoeft te worden. Het nieuwe kruispunt zal voor het einde van het jaar in gebruik zijn.

Eerder namen we al een kijkje bij het gevaarlijke kruispunt en maakten dit filmpje.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen