Flyover: In steek gelaten door Groningen

De stichting Flyover Groningen voelt zich in de steek gelaten door B en W. Het stadsbestuur schoot deze week jarenlang onderzoek naar de kabelbaan af.

Diep teleurgesteld

Voorzitter Dirk Nijdam wil nog proberen iets van begrip op te brengen voor B en W, maar is desondanks diep teleurgesteld. ,,We hebben als vrijwilligers heel veel tijd in het haalbaarheidsonderzoek gestoken. Op elk argument tegen hadden we goed antwoord. De gemeente had hier serieuzer naar mogen kijken. B en W hadden minimaal kunnen zeggen ‘jongens, op dit moment past dit plan niet goed in onze agenda, we hebben de handen vol, laten we over twee jaar verder kijken’.

Afgeserveerd

Met ingenieursbureau Arcadis presenteerde Flyover in januari een positief haalbaarheidsonderzoek naar de kabelbaan. De stichting kon ook positief antwoord geven op de vraag of investeerders interesse hadden.

Zonder dat er verder contact is geweest tussen gemeenten en Flyover serveerden B en W het haalbaarheidsonderzoek af. De business case was te kwetsbaar, vond het college. Er zijn twijfels over passagiersaantallen en B en W betreuren dat het UMCG niet meer wordt aangedaan. Nijdam vindt het slechte argumenten. ,,Dit had de gemeente ons vijf jaar geleden ook kunnen vertellen, had ons heel veel werk gescheeld. Onze business case is de eerste business voor openbaar vervoer zonder overheidssubsidie. En gebaseerd op cijfers van het OV-bureau. De halte UMCG is nog steeds een optie. En een concurerent van het OV. De gemeente legde zelf een busbaan aan in het kabelbaantracé. En zei tegen ons: daar hebben jullie geen last van. Je krijgt het gevoel dat B en W, hun voorgangers ook, nooit serieus naar de kabelbaan hebben willen kijken. met alles wat wij gedaan hebben, kan ik me niet voorstellen dat gemeente nu zegt ‘mwah, nu maar even niet’.’’

'Klap in het gezicht'

Bestuursleden Dolf Stelpstra en Tim Vermeend gaan verder in hun boosheid. ,,Dit is een regelrechte klap in het gezicht van ondernemers in deze stad’’, zegt Stelpstra. ,,Mensen in de stad, willen het, ondernemers dragen het. De kabelbaan kan uit. Dan is dit antwoord van B en W op ons onderzoek heel raar.’’

Stelpstra en Vermeend wijzen op de binnenstad die onder druk staat. Op het Sontplein (Ikea) gebeurt steeds meer. ,,Met de kabelbaan knoop je binnenstad en Sontplein aan elkaar. Het maakt ons niet uit wie het idee van de kabelbaan heeft bedacht. Dat mag van ons best de gemeente zijn. Het gaat erom dat we samenwerken aan het versterken van de stad. Je bent als gemeentebestuur verplicht serieus te kijken naar dit soort oplossingen. Wat B en W nu doen is niet acceptabel.’’

Het is een bijzondere manier van omgaan met initiatieven vanuit de samenleving, meent Vermeend. ,,Wij hebben een serieus discussie-stuk aangedragen, maar er wordt niet eens over gesproken. Het is bij voorbeeld gek dat B en W niet een maatschappelijke kosten- en batenanalyse erop loslaten. De gemeente laat een grote kans liggen om samen iets te doen voor de stad, terwijl ik niet de indruk heb dat er diep is gegraven. Dan hadden ze toch minimaal een keer met ons kunnen bellen om een toelichting.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.