Forens laat gloednieuwe P+R naast de A7 bij Leek vooralsnog links liggen

De P+R bij Leek oogt leeg. Foto: Jonathan Ploeg

Het parkeerterrein naast de afslag naar de A7 bij Leek is nu ruim een maand in gebruik, maar oogt sindsdien redelijk leeg. De gemeente Westerkwartier hoopt op een grotere toeloop.

Wethouder Geertje Dijkstra-Jacobi (VZ Westerkwartier) van Infrastructuur en Verkeer vermoedt dat dit komt doordat nog niet iedereen in de gaten heeft dat hij of zij de auto er al kan parkeren, om vervolgens met bus de weg richting de eindbestemming in de stad Groningen te vervolgen.

Op dit moment rijden in de spits twaalf bussen per uur die je in twintig minuten van de P+R naar Station Groningen brengen. Verder is op het parkeerterrein plek voor circa tweehonderd auto’s. „Zeker gezien de werkzaamheden aan de zuidelijke ringweg momenteel een ideale manier om zonder al te veel vertraging te reizen”, aldus de wethouder.

De P+R is in gebruik

De P+R is weliswaar in gebruik, maar nog niet helemaal klaar. Komende tijd worden er nog een aantal voorzieningen bijgebouwd, waaronder twee wachtruimtes met Wifi en acht oplaadplekken voor elektrische auto’s. Ook wordt een fietsenstalling geplaatst, met fietskluizen en vier oplaadplekken voor elektrische fietsen.

Eind oktober moet het terrein af zijn. Daarna vindt pas de officiële opening plaats. Hoewel er vorige maand her en der over is gecommuniceerd, vindt Dijkstra-Jacobi het belangrijk nogmaals te benadrukken dat het parkeerterrein bij Leek in gebruik is genomen. „Het lijkt erop dat nog niet iedereen ervan af weet.”

Een vlottere doorstroming

De P+R is onderdeel van het project Hoogwaardig Openbaar Vervoer Leek (HOVL). Dat is een poging van de provincie Groningen, de gemeente Westerkwartier en het OV-bureau Groningen-Drenthe om de busverbinding tussen Leek en Groningen te verbeteren. Uit onderzoek bleek dat er behoefte was aan een vlottere doorstroming.

Naast de P+R krijgt de bus richting Leek een eigen afrit naar de Oude Postweg. Die ligt er al, maar is nog niet in gebruik. Bij diverse haltes op de route Groningen-Leek is meer ruimte gecreëerd zodat bussen niet op elkaar hoeven te wachten. Verder zijn er extra rijbanen geplaatst, werden rotondes vernieuwd en ging de eindhalte bij Oostindie op de schop.

„Allemaal bedoeld om de bus sneller, betrouwbaarder, toekomstbestendiger, veiliger en comfortabeler te maken”, liet projectleider Machiel Nijenhuis van de provincie eerder al weten.

menu