Ook in de nacht gaat het werk aan het spoor door. F

Forse groei reizigers verwacht met introductie van sneltrein tussen Winschoten en Groningen

Ook in de nacht gaat het werk aan het spoor door. F Foto: Huisman Media

De provincie Groningen verwacht met de introductie van de sneltrein Winschoten-Groningen een grotere reizigersgroei vanuit Oost-Groningen.

Sceptici die denken ‘Oost-Groningen is een krimpregio en daar valt geen groei van treinreizigers te verwachten’ hebben het mis. Trouwe treinreizigers zullen het dagelijks beeld herkennen van flinke drukte, vooral in de ochtendspits.

,,Er waren ochtenden waarin vijfhonderd reizigers moesten staan. Voeg daarbij de groei, dan was het te voorzien dat reizigers niet meer in de treinen zouden passen”, weet André Westra, woordvoerder van de provincie Groningen. Kortom, actie was nodig en daarom is voor de inzet van meer sneltreinen gekozen, boven op de stoptrein. ,,We denken straks iedereen een zitplaats te kunnen bieden.”

Voor corona al 15.000 treinreizen per dag

De provincie verwacht veel van de ingrepen op het spoor. ,,In de jaren dat er geen grote wijzigingen zijn geweest zien we op het regionaal spoor een autonome groei van tussen de 1 en 4 procent per jaar. De sneltrein Winschoten is een nieuwe kwaliteitssprong waar we een grotere reizigersgroei van verwachten”, zegt Westra.

Op dit moment worden volgens cijfers van de provincie dagelijks van en naar de stations tussen Groningen-Europapark en Bad Nieuweschans/Veendam – zonder reisbeperkingen vanwege corona – 15.000 treinreizen gemaakt. Voor de start van de concessieperiode – 2005 – waren dat 6000 reizen per dag.

Stations Europapark en Veendam dragen bij aan groei

,,De groei komt doordat Arriva met de start van deze concessie heeft geïnvesteerd in meer comfortabel en ook sneller materieel, waarbij de treinen beter op tijd rijden dan de periode voor de concessie met Arriva”, volgens Westra. Daarmee is de groei op dit baanvak veel hoger geweest dan elders.

Vooral door de ingebruikname van de stations Europapark en Veendam, maar ook doordat de treinen vaker zijn gaan rijden. ,,Tegenwoordig rijden de treinen van/naar Winschoten en Veendam samen in een kwartierdienst tussen Groningen en Zuidbroek”, weet Westra.

Meer reizigers uit krimpregio

Ongeveer de helft van de reizigers reist in de spits. Winschoten en Scheemda hebben dermate veel reizigers dat ze een ‘eigen’ sneltrein rechtvaardigen: Winschoten ongeveer 2500 in- en uitstappers per dag en Scheemda 900 in- en uitstappers op een gemiddelde werkdag. Vanuit Winschoten en Scheemda is de reistijdwinst vanaf december het grootst, omdat de trein vanaf die plaatsen de meeste stations overslaat.

Dat er in krimpregio Oost-Groningen nog altijd een groei van het aantal reizigers is, kan ermee te maken hebben dat door krimp de voorzieningen in de regio afnemen en de behoefte aan vervoer groter is geworden, is de analyse van de provincie.

menu