Forse toename nep-aanmaningen van de Belastingdienst in coronacrisis. Oplichters gebruiken phishingmails of -sms'jes

De Belastingdienst ziet steeds meer pogingen tot oplichting. Foto: Getty Images

Bij de Belastingdienst komen fors meer meldingen binnen van mensen bij wie geprobeerd is hen op te lichten. In een maand tijd zijn 40.000 meldingen gedaan van nep-aanmaningen namens de Belastingdienst, zegt Henk Hendriks, directeur van DataCenter Services van de fiscus. De oplichters grijpen vermoedelijk de coronacrisis aan om hun slag te slaan, omdat er nu meer digitaal gebeurt.

Het gaat om phishingmails of -sms’jes, waarin de oplichters zich voordoen als de Belastingdienst. ,,Normaal krijgen we zo’n 2000 meldingen per week. Tijdens de coronacrisis zien we soms een piek van tussen de 10.000 en 12.000 meldingen per week”, zegt Hendriks. ,,We vermoeden dat er een verband is, omdat we allemaal veel vaker online zijn.” Ook speelt volgens de Belastingdienst mee dat de afgelopen periode de inkomstenbelasting 2019 ingediend moest worden. Een ‘logisch moment’ om een zogenaamd verzoek te krijgen van de dienst.

In de mails en sms’jes wordt de ontvanger gevraagd wordt om een zogenaamde belastingschuld te betalen onder dreiging van een deurwaarder als er niet wordt betaald. Ook zijn er meldingen van het achterhalen van DigiD-inloggegevens, die later gebruikt worden om fraude te plegen. De ontvanger wordt dan - bijvoorbeeld onder het mom dat diegene geld terugkrijgt van de belasting - naar een vervalste website van de Belastingdienst geleid waar wordt gevraagd om in te loggen met DigiD.

Maar, waarschuwt Hendriks, de Belastingdienst communiceert niet per mail of sms. Een sms van de Belastingdienst over een betalingsachterstand of met het verzoek ergens in te loggen via een weblink is dus altijd nep.

Zeer zorgelijk

Hendriks spreekt van een ‘zeer zorgelijke ontwikkeling’. Mensen kunnen financieel hard worden geraakt als ze slachtoffer worden van deze vorm van fraude. Het gaat al snel om grote bedragen. Daarnaast ondergraven deze acties het vertrouwen van mensen. Hoeveel mensen erin zijn getrapt en geld kwijt zijn geraakt, is niet bekend. ,,We proberen zoveel mogelijk frauduleuze domeinnamen te blokkeren, maar het is dweilen met de kraan open”, aldus Hendriks.

Al eerder werd al bekend dat oplichters veel vaker actief zijn in coronatijd. Ongeveer zevenhonderd mensen per week doen aangifte omdat ze in een vals berichtje van een ‘vriend’ die om hulp vraagt, zijn getrapt. Dat is meer dan twee keer zoveel als een paar maanden geleden. Banken ontvingen vorige maand ongeveer zeventig meldingen per dag.

De Belastingdienst ziet ook dat het aantal misleidende domeinen flink toeneemt. Dat houdt in dat er in een zogenaamd bericht van de Belastingdienst bij de naam van de afzender één letter expres verkeerd is of is vervangen door een cijfer, waardoor het lijkt alsof het bericht van de Belastingdienst afkomstig is. Bijvoorbeeld: Belastingdients. De verzenders kunnen niet de exacte naam van de Belastingdienst gebruiken vanwege maatregelen die genomen zijn om de domeinen van de Belastingdienst tegen misbruik te beschermen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen
Coronavirus