Gebakkelei over extra kosten snel spoor tussen Groningen en Leeuwarden

Fleur Gräper. Foto: DvhN

De provincies Groningen en Friesland stellen aannemer BAM aansprakelijk voor de extra kosten van het project Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden.

De provincies willen dat BAM opdraait voor de schade die het gevolg is van het annuleren van werkzaamheden door de aannemer in oktober 2019. Er waren problemen bij de levering van apparatuur die nodig is om het beveiligingssysteem te verbeteren op het treintraject.

Spoorwegbeheerder ProRail voert als opdrachtgever de onderhandelingen met aannemingsbedrijf BAM, maar de twee provincies dragen het financiële risico voor het project.

Twee sneltreinen en twee stoptreinen per uur

De bedoeling is dat tussen Groningen en Leeuwarden in beide richtingen twee sneltreinen en twee stoptreinen per uur gaan rijden. Ook kunnen straks langere treinen worden ingezet. De provincie hikt aan tegen de vertraging van het project dat volgens het contract vorig jaar zou worden afgerond. Hoe hoog de extra kosten zijn is nog niet bekend. Als ProRail en BAM de zaak niet in der minne kunnen schikken, moeten de provincies extra de portemonnee trekken.

,,In begin bleek dat in de tekeningen van het bestek fouten waren geslopen, waardoor we vertraging opliepen’’, zegt de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper. ,,We hebben de afgelopen jaren heel vaak het gevoel gehad dat we om dingen moesten vragen die waren afgesproken.’’

Ook ProRail ‘vindt het niet fijn’

De provincies vinden dat ProRail als opdrachtgever van de aannemer, strenger moet optreden. ,,Als in het project iets anders ging, werd ons dat meegedeeld. Dan zeiden we dat we het er niet mee eens waren en dan ging het toch zoals zij het wilden.’’ Druppel die de emmer deed overlopen was de manier waarop met eerder genoemde annulering van de werkzaamheden in oktober is omgesprongen.

De provincies stelden voor de klus in mei als het spoor bij werkzaamheden aan het Hoofdstation in Groningen eruit ligt of in de zomervakantie uit te voeren. Vorige maand liet ProRail weten dat Groningen-Leeuwarden door capaciteitsproblemen tussen 18 en 30 november aan de beurt is. ,,Dat vinden we ongewenst. November is een hele drukke maand. Onze vaste reizigers gaan dan veel hinder ondervinden’’, zegt Gräper. De top van ProRail heeft toegezegd met BAM te praten over de schade maar een arbitragezaak wordt niet uitgesloten. Een woordvoerder van ProRail zegt dat voor het tijdstip van de uitgestelde werkzaamheden wel tien scenario’s zijn doorgenomen. ,,Wij vinden dit ook niet fijn.’’

menu