De Nedersaksenlijn is onmisbaar voor de ontwikkeling van het Veenkoloniaalgebied. Dat zeiden de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper en haar ambtsgenoot Cees Bijl dinsdagavond bij een lobbybijeenkomst voor de Nedersaksenlijn in Hardenberg. Volgens Bijl liggen er kansen in het Coronaherstelfonds van de EU.

De spoorverbinding zou in de toekomst tussen Stadskanaal, Ter Apel en Emmen gebouwd moeten worden. Zo wordt een gat in het oostelijk spoornetwerk overbrugd en daarmee ontstaat - als ook de verbinding Veendam en Stadskanaal is hersteld - een spoorverbinding tussen Groningen en Emmen. En van daar naar Enschede en Duitsland.

‘Woningnood wordt niet opgelost in Randstad’

Dat heeft veel voordelen, zei Bijl. Als het eenvoudig is om van en naar het gebied te reizen met de trein, draagt dat bijvoorbeeld bij aan de economie en leefomgeving.

,,Het is onbestaanbaar dat hier straks woningen gebouwd moeten worden, maar dat er geen mobiliteit is’’, zei hij doelend op stijgende vraag naar woonruimte buiten de Randstad. ,,Het probleem van wonen wordt niet opgelost in de Randstad. Ze hebben ons nodig.’’

Ook versterkt een spoorverbinding de kracht van het onderwijs volgens de gedeputeerde. ,,De diplomadichtheid is hier lager dan het Nederlands gemiddelde. We gaan hier sneller aan het werk dan dat we doorstuderen. Maar mensen die een mbo-opleiding doen, moeten ook uitgedaagd worden om door te stromen naar het hbo.’’

Goede treinverbindingen tussen schoolinstellingen, ondernemers die zich inzetten voor groene chemie en techniek, gecombineerd met de pioniers- en ondernemerszin. Met die ingrediënten kun je op onderwijsgebied een belangrijke slag slaan, volgens Bijl. ,,De slimheid van de mensen is hier ook gewoon aanwezig.’’

Coronaherstelfonds aanspreken

Volgens Bijl liggen er kansen in het Coronaherstelfonds van de Europese Unie. ,,Er ligt nog 7 miljard euro in Den Haag op de plank. Ik denk dat het een goed idee is om een deel van dat geld te besteden in Oost-Nederland.’‘

,,We hebben ook kansen voor de transitie naar waterstof. Die kans moet worden benut.’’ Volgens hem is de Nedersaksenlijn ook haalbaar. ,,Er ligt nu een plan van 600-700 miljoen euro. Dat is niet extreem duur voor een spoorlijn.’’

Aan de bijeenkomst deed ook Joachim Berends mee, de directeur van de spoorwegonderneming Bentheimer Eisenbahn. De Duitser kaartte aan dat in zijn land de laatste jaren een aantal spoorlijnen is gerevitaliseerd.

Dat was duur, maar: ,,Bij ons hebben we gezien dat de kosten-baten extreem positief waren.’’ In Duitsland is ook een trek uit steden naar de regio’s bezig: ,,Mensen verlangen naar meer groen en een andere omgeving.’’

Kwestie van lange adem

Berends verwacht dat het personenvervoer tussen Duitsland en Nederland zal toenemen als de Nedersaksenlijn er ligt. Bijvoorbeeld door toerisme, maar ook door Duitse studenten die in Nederland willen studeren of vice versa.

Die trend ziet ook Jieskje Hollander, Arriva-directeur van Oost-Nederland. ,,Het gaat steeds meer over verhuizen van de Randstad naar de regio. Het zijn thema’s die in opmars zijn.’’

Volgens haar is het lastiger om geld los te peuteren voor een project in de regio. ,,Je moet voortdurend nut en noodzaak bewijzen bij regionale projecten. Maar ik denk dat die kans er wel is en dat we die met z’n allen moeten benutten. We moeten plankgas blijven geven.’’

Maar ook dan en als alles goed gaat, zal de verbinding er waarschijnlijk niet voor 2035 liggen. Tot die tijd willen de provincies Groningen, Drenthe en Overijssel een voortrekkersrol spelen, zei Bijl: ,,Een volgende stap zou een verdieping van het onderzoek moeten zijn. Ook naar de economische kansen. Je moet niet alleen een verhaal neerleggen wat het kost, maar ook wat het oplevert.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Groningen