Gedeputeerde Gräper: 'Groningen moet Drenthe naar de kroon steken met een eigen VAM-berg'

Groningen moet Drenthe naar de kroon steken met eigen versie van de VAM-berg voor fietsers. ,,Laten we kijken of de Kardingeberg of een andere plek daar geschikt voor is’’, zei D66-lijsttrekker Fleur Gräper- van Koolwijk donderdagavond op een verkiezingsbijeenkomst in het Groninger wielercafé Spaak.

Volgens Gräper, in de provincie verantwoordelijk voor het fietsbeleid, kan Groningen veel van Drenthe leren als het om fietsbeleving en fietsplezier gaat. Drenthe veranderde de VAM-berg bij Wijster in een fietswalhalla en zij ziet zoiets in Groningen ook wel zitten.

,,Of een eigen versie van de Muur van Geraardsbergen (bekend van de Ronde van Vlaanderen, red), bijvoorbeeld op een kasseienstrook bij Zuidwolde.’’

Gedeputeerde Gräper vóór noordelijke fietsroute langs Oostwold (Wk)

Fietsen is meer dan alleen nuttig voor forensen, wilde ze er maar mee zeggen op de bijeenkomst, die was georganiseerd door de Fietsersbond. Gräper liet weten dat ze bij Oostwold graag de noordelijke variant van de doorfietsroute tussen Leek en Groningen wil aanleggen. De provincie keurde dat plan van de gemeente Westerkwartier vorig jaar af omdat de zuidelijke route langs de A7 goedkoper was.

,,Als gedeputeerde moest ik de financiële afspraken verdedigen, maar als lijsttrekker kan ik zeggen dat de route langs Oostwold (Westerkwartier) de allermooiste is. Daar moeten we gewoon 3,5 miljoen extra voor over hebben’’, zei ze.

Partijen: Extra geld voor meer fietsbeleid

Volgens Gräper heeft de provincie het fietsen goed op de kaart gezet, maar is het niet gelukt om de uitvoering op het meest gewenste niveau te brengen. ChristenUnie, D66 en GroenLinks hebben daarom een gezamenlijk plan gemaakt om het fietsgeld te verdubbelen tot 8 miljoen euro per jaar. Wat Kees Frenay (SP) betreft mag de provincie daar ook spaargeld voor aanspreken ’omdat het zoveel oplevert’.

Paddepoelsterbrug: begin april overleg

Gräper kreeg er van bezoekers van langs omdat ze niets zou hebben gedaan aan het verdwijnen van de Paddepoelsterbrug. Die werd begin september stuk gevaren. Rijkswaterstaat, die het beheer van het Van Starkenborghkanaal overnam van de provincie, wil de brug niet repareren.

Tot grote teleurstelling van de werkgroep BrugTerug, is er nu een ruim een halfjaar verstreken in onduidelijkheid. Melissa van Hoorn (GroenLinks) wil snel een oplossing. Volgens Nico Bakker van de VVD mag de route alleen al om historische redenen niet verloren gaan.

Gräper zegt dat de provincie niet met de armen over elkaar heeft gezeten. ,,We hebben de gemeente Gronigen gesteund in het overleg met Rijkswaterstaat. We bespreken de situatie in april met alle partijen, ook Hogeland en Westerkwartier.’’

Fietsersbond: weg met de hippe elektrische step

Directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond, namens GroenLinks kandidaat-lid van de Eerste Kamer, waarschuwde dat Groningen als fietsstad niet achterover moet leunen. ,,Adel verplicht: er kan altijd een tandje bij!’’.

Volgens haar dreigen op fietsroutes problemen door grote onderlinge verschillende tussen doelgroepen. ,,Zware vrachtfietsen en speedpedelecs horen niet tussen fietsende scholieren.’’ Volgens haar is fietsbeleid vaak te eenzijdig gericht op forensen.

Ze verwacht dat innovatieve technische oplossingen problemen kunnen voorkomen. Van elektrische steps wil de Fietsersbond niets weten. ,,Suboptimaal, minder gezond en erg onveilig.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.